onsdag 11 april 2012

Bläckhjärta

Författare: Cornelia Funke
Antal sidor: 530 st
Förlag: Opal
Genre: Fantasy, äventyr

Meggie bor i ett hus fyllt av böcker tillsammans med sin pappa. Meggies mamma försvann när Meggie var tre år på en äventyrsresa och kom aldrig tillbaka säger Meggies pappa när man frågar var hon är.
    Trots att både Meggie och hennes pappa älskar att läsa läser Meggies pappa aldrig högt för henne. Istället berättar han fantastiska berättelser.
    En kväll står en främling utanför Meggies hus. När hennes pappa släpper in honom släpper han också in det förflutna och alla hemligheter det för med sig.
    Var är egentligen Meggies mamma? Vem är den mystiska främlingen? Och varför läser egentligen Meggies pappa aldrig högt för henne? Meggie finner svaren i en undangömd bergsby - och i en bok.

Tja, till att börja med undrar jag varför jag låtit den här boken stå oläst så länge - den är fantastisk!
    Jag gillar att boken inte bara är en bok - den handlar också om böcker! Bara det gör boken superbra. Den beskriver böcker helt otroligt bra, känslan av att hålla i dem, stryka över omslaget och hur det känns att öppna en bok man aldrig läst förut.
    Sedan finns det en person jag verkligen gillar - Elinor! Jag har inte nämnt henne i beskrivningen, så jag kan berätta lite kort om henne. Hon är Meggies mammas moster och är en boksamlare. Hon är en riktig enstöring och är riktigt taskig mot Meggie, men när man läst boken förstår man (förhoppningsvis) varför jag gillar henne så mycket. Fast den största anledningen är nog att hon verkligen älskar böcker! Jag skulle så gärna vilja ha så många böcker som hon...
    I den här boken älskar Meggie sin pappa över allt annat och tvärt om. I många ungdomsböcker är föräldrarna på något sätt "dumma", som pinsamma, missbrukare eller något annat. Men i den här boken är det inte så, och det tycker jag är bra!
    Jag gillar de andra personerna med, eller de som man kan tycka om i alla fall. Jag tycker inte om alla, men de som är huvudpersoner förutom Meggie gillar jag verkligen! De är bra beskrivna och verklighetstrogna (det är även de jag inte tycker om) fast inte boken handlar om något särskilt verkligt. Fast i boken är det verkligt, förstås.
    Språket är rätt normalt. Det är en sak jag stör mig på lite, bara: ibland är det kommatecken på fel ställe i en mening. Fast det förstör inte boken, det är bara det att jag stör mig på sådant ;)
    Boken är lättläst tycker jag. Texten är precis lagom stor och handlingen är lätt att hänga med i. Varför tog det så lång tid för mig att läsa den, då? Jo, jag läste åtta andra böcker samtidigt. :P Det var absolut inte för att "Bläckhjärta" var seg eller dålig på något sätt, utan helt enkelt för att... Tja, en del böcker behövde jag läsa och en del böcker ville jag läsa just då!
    Helt enkelt en jättebra och spännande bok som jag verkligen rekommenderar! Jag tänker absolut läsa fortsättningarna "Bläckmagi" och "Bläckdöd".
    (Jag är inte så förtjust i omslaget. Jag har filmomslaget, men det finns ett "riktigt" omslag också och det är verkligen jättesnyggt!)

Minnesvärda citat: 


"Många böcker smakas på,
många slukar man,
men bara några tuggar man
och slukar helt och hållet."

"... Tro mig, böcker är som flugpapper. Minnen fastnar ingenstans så bra som på boksidor."

"Det är inte bara djur och växter som försvinner, böcker gör det också. Tyvärr händer det inte alltför sällan. Man kunde säkert fylla hundra hus som det här med böcker som försvunnit för alltid."

"Att skriva berättelser är också ett slags trolleri."

Betyg: 8 av 10

2 kommentarer:

  1. Mjo, det borde komma redan imorgon/Fredag hoppas jag! :D

    SvaraRadera
  2. Svar: Okej, ibland är det skönt att läsa något enkelt :)

    SvaraRadera

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺