fredag 13 april 2012

Eldprovet

Författare: Lene Kaaberbøl
Antal sidor: 170 st
Förlag: Rabén & Sjögren
Serie: Vildhäxa del 1
Genre: Fantasy

När tolvåriga Clara en morgon på väg till skolan blir klöst i ansiktet av en katt blir hon väldigt dålig. Hennes mamma säger att de måste åka till moster Isa som Clara aldrig träffat, Isa kan tydligen hjälpa Clara.
    Clara vet inte varför hon aldrig träffat Isa förut, men Isa är inte riktigt som alla andra. Hon gör Clara frisk på ett sätt man inte kan förklara annat än magiskt.
    Efter ett tag råkar Clara ut för en sak, en sak hon inte kunde drömma om skulle hända, och när hon berättar vad som hände för sin mamma säger hon att de måste åka på en semester till Isa.
    Där får Clara veta att hon inte är en vanlig kort, blyg och djurtokig tjej, utan också en vildhäxa. En häxa som är vän med naturen och alla djur och har ett sjätte sinne.
    Det verkar vara någon ute efter Clara. Vem är det, och vad vill hon henne?

Detta är en snabbläst bok som är skriven till dem i 9-12-årsåldern, men jag tycker man kan läsa den när man är äldre också om man gillar den här sortens bok.
    Jag kan börja med att säga att jag älskar framsidan. Ansiktet är inte så snyggt men jag gillar ugglan, svamparna, det röda bandet, skogen och katten i vänstra hörnet! (Bilden är jättesuddig, jag vet inte varför för så ser den inte ut i mitt bildprogram...)
   Lene Kaaberbøl har beskrivit både platserna och personerna jättebra, och boken är rätt spännande. Det sämsta är att jag tycker slutet går för fort, författaren kunde ha dragit ut lite mer på det och gjort det lite mer spännande.
    Språket är "normalt", det är lätt att läsa och handlingen är inte det minsta krånglig. Man fastnar kanske inte jättemycket i boken men den är rätt spännande i alla fall!'
    Något jag verkligen gillar är att det är med mycket djur, djur som blir ompysslade och är omtyckta. Djuren är med alldeles lagom mycket, jag brukar inte tycka så mycket om bara djurböcker (fast jag verkligen älskar djur) men jag tycker de gör böcker bättre när de är med lagom mycket!
    Det finns en fortsättning på boken, "Viridians blod", som inte har släppts än men gör det snart. Jag kommer absolut att göra mitt bästa för att läsa den, för jag vill ju veta vad som händer ;)
    Jag rekommenderar denna bok till de som vill ha en lätt och snabb-läst fantasybok som är alldeles lagom spännande!

Betyg: 7 av 10

3 kommentarer:

  1. Jag har också läst den, och tänker också läsa uppföljaren, när den kommer ut :)

    SvaraRadera
  2. Kul! Ska bli jättespännande! :D

    SvaraRadera

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺