lördag 21 april 2012

Tredje sommaren

Författare: Ann Brashares
Antal sidor: 400 st
Förlag: Bonnier Carlsen
Serie: Systrar i jeans 3
Utgiven år: 2005
Originalets titel: Girls in pants: The third summer of the sisterhood
Genre: Vänskap, kärlek

(Spoilervarning för de som inte läst de första två delarna!)


De fyra vännerna Bridget, Lena, Tibby och Carmen står för sin sista sommar tillsammans. I höst börjar de på college, och kanske kommer de aldrig att bo i samma stad igen. Det är nu de behöver De Flygande Jeansen som mest...
    Lena vill verkligen börja på konstskola, men hennes pappa vill inte det och hennes mamma vågar inte säga emot honom. Lena vill verkligen följa sin dröm, men hur?
    Bridget ska iväg på fotbollsläger där hon ska träna ett lag. När hon kommer dit får hon sig en rejäl överraskning; Eric är där, Eric som hon nästan var tillsammans med för två år sedan och som hon fortfarande är väldigt, väldigt kär i.
    Carmen får reda på att hon ska få ett småsyskon, nu vid arton års ålder. Hon får en chock och bestämmer sig för att inte följa sin dröm och börja på Williams college, utan börja på Maryland hemma. Hon vill nämligen inte att bebisen ska ta hennes plats. Samtidigt träffar hon Win, som hon blir förälskad i och han verkar gilla henne också. Men han har bara träffat den snälla Carmen, hon som ställer upp för kompisars småsyskon och för kompisars farmödrar. Men innerst inne känner sig Carmen elak, och hon är rädd för dagen då Win upptäcker det.
    Tibby har dåligt samvete för att det var hennes fel att hennes treåriga lillasyster Katherine trillade ut genom fönstret. Om hon bara inte hade öppnat det och klättrat upp i trädet för att ta ner ett äpple åt henne hade det aldrig hänt. Fast egentligen är Tibby rädd för att älska. Hon vill älska Brian, men vågar inte. Hon vill inte förstöra deras vänskap, men är den inte redan förstörd, eller i alla fall förändrad,  om de båda vännerna älskar varandra på ett annat sätt?

Jag älskar Systrar i jeans-serien, den är så himla bra! Jag älskar känslan av sommar man får när man läser, och jag älskar alla fyra huvudpersonerna och att man får läsa om alla fyra och inte bara om en.
    Man fastnar i boken direkt, det är nästan omöjligt att sluta läsa när man har börjat. Författaren slutar att berätta om just den personen när det precis har hänt något spännande, och det gör att man vill fortsätta läsa hela tiden.
    Som tur är irriterar jag mig inte på någon av huvudpersonerna särskilt mycket, utan gillar att läsa om alla tre. Jag har aldrig känt att jag vill bläddra förbi när det handlar om till exempel Carmen för att jag vill läsa om Tibby, och det måste ju betyda att boken är väldigt bra! Jag känner som huvudpersonerna, är ledsen när de är ledsna och så vidare.
    Jag måste läsa fyran snart, för det är otroligt spännande. Någon gång ska jag läsa hela serien på en gång, för det känns jobbigt att man har glömt vissa detaljer och sådant. Till sommaren kanske? Eller helst väldigt, väldigt snart.
    Det här är en sådan bok som man när man läst ut den bara måste lägga ifrån sig och sedan bara tänka på den en stund. Man blir helt förtrollad över hur bra den är!
    Det här är en av de bästa vänskap och kärleks-böckerna jag läst, precis som de andra två Systrar i jeans-böckerna jag läst. Läs dem!

Bokens första mening:
Vi, De Fyra Systrarna, instiftar härmed följande regler över hur De Flygande Jeansen ska användas:

Saker som inspirerar mig från boken:
• Allt det här med systerskap. Väldigt bra idé tycker jag, och väldigt roligt att läsa om!
• Sommarkänslan. Hela boken känns sommar, och det gillar jag verkligen!
• Att det är fyra huvudpersoner. Jag älskar när man får läsa ur flera personers synvinklar och man får veta vad andra gör och så!

Betyg 8.5 av 10
 

1 kommentar:

  1. Älskade serien då jag läste den för två år sen, kanske borde göra en omläsning och se vad jag tycker om den nu? :)

    SvaraRadera

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺