tisdag 25 december 2012

The Story of Matthew Buzzington

Författare: Andy Stanton
Antal sidor: 79 st
Förlag: Barrington Stoke Ltd
Serie: -
Utgiven år: 2009
Originalets titel: The Story of Matthew Buzzington
Genre: Humor
Språk: Engelska

Matthew Buzzington är en väldigt annorlunda elvaårig pojke. Han kan nämligen förvandla sig till en fluga.
    Det är bara det att han inte har lyckats än. Men han vet att han kan.
    Men kan en planterad ananas, en natt inlåst i skolan och två rånare få honom att lyckas?
_________________________________________________________________________
   
Det här är egentligen min lillebrors bok men jag läste den för att den är snabbläst (jag ville ju klara mitt engelska läsmål) och för att han sa att den är rolig. Vilket den är. :)

Den är väldigt snabbläst som sagt, jag läste den på kanske tio minuter. Trots att den riktar sig till yngre barn tycker jag att den är väldigt rolig, för författaren skriver verkligen roligt och finurligt! Det kanske låter otroligt fånigt med en kille som kan förvandla sig till en fluga men inte har lyckats med det än, men det funkar faktiskt om man tänker på att boken riktar sig till lite yngre barn. Och som sagt, jag gillar slutet. Det är riktigt tänkvärt.

Jag rekommenderar den här boken till de som inte har läst så mycket på engelska innan, för den är en bra nybörjarbok! Den är enkel och går att läsa även fast den riktar sig till yngre barn (har jag sagt det innan?). Jag beundrar verkligen författaren över att han får sådana saker som det han skriver om i sina böcker, alltså sådana saker som verkar otroligt fåniga, att bli så roliga på ett sätt så man ändå liksom accepterar dem och inte bara tycker att det är totalt urflippat. Eller jo, det är totalt urflippat. Men det är kul ändå!

Minnesvärt citat:
"Otherwise, the best thing is to make a nice pineapple milkshake and share it with your friends."

Bokens första mening:
HELLO, EVERYONE!

Favoritkaraktär/er:
Amanda, Matthews lillasyster, som bara kan säga "elephant"

Saker från boken som inspirerar mig:
• Författarens sätt att skriva på. Han kan verkligen få helt otroligt konstiga saker att bli roliga :)

1 kommentar:

  1. Det är väldigt bra att läsa barnböcker på engelska. Böcker för barn är så logiskt uppbyggda och de är ärliga om du förstår vad jag menar. Det är också väldigt lyftande när man förstår nästan varje ord och när det går relativt fort att ta sig igenom boken.

    //Johanna, boksystrar.blogg.se

    SvaraRadera

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺