torsdag 6 december 2012

6:e december 2012

Dagens bok:

Boktjuven - Markus Zusak

Handling: Boken utspelar sig i Tyskland år 1939. Nioåriga Liesel Meminger bor hos en fosterfamilj - hennes föräldrar är förda till ett koncentrationsläger och hennes lillebror är död.
    Det bästa Liesl vet är böcker. Hon köper dem inte och hon lånar dem inte - hon stjäl dem. Hon är en boktjuv. Hon stjäl från nazisternas bokbål, från borgmästarens bibliotek och från alla andra ställen där det finns böcker att hitta. De böckerna läser hon och delar ut till sina grannar när de sitter i skyddsrummen och till en judisk man som gömmer sig i hennes källare.
    Men Liesl är inte berättelsens jag, det är Döden som är. Det här är Liesl's historia, berättad av Döden själv.

Omdöme: En av de bästa böckerna jag läst. När jag först fick den (jag skulle gissa på att det var i trean någon gång) var jag inte så sugen på att läsa den eftersom den är rätt tjock. Men min tio år äldre kusin hade läst och gillat den (ja, jag började med ungdomslitteratur redan då ;D) så jag bestämde mig för att ge den en chans. Det ångrar jag verkligen inte! Sidorna bara flög fram och boken är verkligen vackert skriven. Den är hemsk och sorglig och hur tänkvärd som helst. Är verkligen sugen på att läsa om den... Rekommenderas verkligen!

Vad jag vill tacka den här boken för: Att den fick mig att förstå att böcker kan vara snabblästa och rätt "lättlästa" trots att de är tjocka och inte innehåller någon fantasy (har ju alltid älskat Harry Potter) och att den fick mig att vilja läsa mer verklighetstrogna och sorgliga böcker.

.Ebbas julkalenderutmaning:

Favorittitel (på en bok, så klart)
Jag älskar verkligen titeln "Himlen börjar här". Så otroligt fin titel och när man läst boken blir den ännu finare! Älskar verkligen boktitlar, de är ju som ett "första intryck" tillsammans med framsidan, och det finns många fina men "Himlen börjar här" är helt klart en av de finaste.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺