fredag 14 december 2012

14:e december 2012


Nausicaä från Vindarnas Dal - Hayao Miyazaki

Handling: För ungefär tusen år sedan utrotades de sju civilisationerna av "De sju dagarna av eld". Nu lever människor i små grupper som krigar med varandra. De är skilda åt av djungeln som ruttnat av allt det som människor gjort mot naturen. Där finns jätteinsekter och man kan inte andas där inne utan att bli förgiftad.
    I Vindarnas Dal bor prinsessan Nausicaä. Hon kan tala med jätteinsekterna och trots att hon är duktig på att kriga kämpar hon för en fredlig planet.

Omdöme: Dystopisk anime, yeey! En otrolig film som jag verkligen rekommenderar. Den är tänkvärd, spännande, fint ritad och har allting en dystopisk animefilm kan tänkas behöva. Den är lite läskig när man tänker på att det som händer faktiskt skulle kunna hända, och den får en att tänka på att man kanske borde ta lite mer hand om vår planet. En otroligt tänkvärd och bra film som sagt!

Vad jag vill tacka den här filmen för: Den var en av de första lite mer "vuxna" animefilmerna jag såg och fick mig att vilja se fler sådana!

.Ebbas julkalenderutmaning:


Boken som det tog en evighet att komma igenom heter...
Klurig fråga! Kan inte komma på någon speciell... *springer upp till bokhyllan och kollar* En bok jag fortfarande inte läst klart är "Där drömmar blir till" av Emma Andersson. Jag började på den men tyckte den var otroligt dålig - platta karaktärer, en värld som inte kändes trovärdig och själva handlingen kändes otroligt ofärdig på något sätt. Jag kom ungefär halvvägs innan jag bestämde mig för att läsa något bra istället och det var väl kanske två-tre år sedan. Jag har fortfarande inte läst klart den...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺