onsdag 12 december 2012

12:e december 2012

Nu är vi alltså halvvägs till julafton. Hjälp vad fort tiden går...
    Jag antar att många tänkte på att det var den 12/12-12 12:12 idag? :) Lite häftigt faktiskt - det kommer inte bli något liknande på väldigt länge ju. Tog självklart kort på mobilskärmen när klockan var 12:12 ;)

Dagens bok:

Tagg i hjärtat - Cannie Möller

Handling: Allting börjar med att Mia blir arg och besviken över att hennes kompis Lisa bestämmer sig för att träffa en äcklig kille istället för att följa med Mia på konsert. Konserten som de längtat efter så länge. Mia rusar iväg och går planlöst omkring tills hon kommer till en nedlagd fabrik där några sitter och spelar och en tjej sjunger med en fantastisk röst.
    Mia börjar skriva en historia om Orfeus som förlorade sin älskade Eurydike till underjorden och försöker sjunga henne tillbaka. En historia som börjar den kvällen och slutar långt senare.

Omdöme: Jag gillar verkligen den här boken. Den är fin, annorlunda, lite svår att förstå men när man läst den många gånger (som jag) klarnar allting och man ser hur vacker historien är. Språket är poetiskt och fint och jag gillar karaktärerna väldigt mycket! Det allra bästa med boken är nog att jag aldrig läst någonting som liknar den, och att jag verkligen gillar stämningen i den.

Vad jag vill tacka den här boken för: Att den fick mig att tänka på att man kanske måste läsa om böcker ibland för att verkligen förstå vad de handlar om och kunna njuta av dem fullt ut.

.Ebbas julkalenderutmaning:

En bok som du sträckläste
"Hungerspelen" av Suzanne Collins. Först började jag läsa den och tyckte inte den verkade särskilt bra. Men sedan hade jag inget att läsa och började läsa den ändå. Och när jag väl börjat var jag fast... Sträckläser de böckerna varje gång jag läser dem, de är ju omöjliga att lägga ifrån sig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺