onsdag 26 december 2012

Anna Dressed in Blood

Författare: Kendare Blake
Antal sidor: 316 st
Förlag: Tor Teen
Serie: Anna 1
Utgiven år: 2011
Originalets titel: Anna Dressed in Blood
Genre: Skräck, fantasy, kärlek
Språk: Engelska

Just your average boy-meets-girl, girl-kills-people story...

Cas gör precis som hans förfäder gjorde innan honom - han dödar de döda. Han jagar spöken för att döda dem så de inte dödar oskyldiga människor. Det gjorde hans pappa också, innan ett spöke lyckades döda honom. Det var det som fick Cas att bestämma sig för att gå i sin pappas fotspår - någon gång ska han söka upp just det spöket och hämnas sin far.
    Cas, hans mamma och deras katt som kan dofta sig till andra reser runt till ställen där det finns spöken som Cas kan döda. Han blir tipsad av olika personer och har lätt för att känna på sig om spökhistorien är sann eller inte.
    En dag får han höra om Anna Dressed in Blood och känner någon konstig slags dragning till hennes historia. Han och hans mamma flyttar till ett hus inte långt från stället där hon spökar. Cas har inte hört om något spöke som liknar henne förut - hon blev tydligen dödad på väg till en skoldans och går nu igen i sitt gamla hus iförd klänningen hon hade på sig när hon blev mördad, och från den droppar det blod. Han får också veta att hon dödar varenda människa som träder in i hennes hus.
    Men av någon anledning dödar hon inte Cas.
_________________________________________________________________________

Den här boken börjar verkligen bra - man dras in i äventyret direkt. Man får läsa om när Cas är på spökjakt och det är lite småläskigt och väldigt spännande! Det gör så man blir nyfiken och så man vill läsa vidare, men det bygger också upp förväntningar - man vill att boken ska fortsätta vara spännande hela vägen till slutet.

Och det är den faktiskt! Jag ville aldrig sluta läsa och ville veta hur det skulle gå. I slutet satt jag verkligen som klistrad vid boken för det var otroligt spännande. Läste ut kanske en tredjedel av boken i förmiddags - så spännande var det ;)

Något av det bästa med boken var huvudpersonen, alltså Cas. Trots att boken är skriven av en tjej kändes han verkligen som en kille. Jag älskar hans berättarröst, den är ärlig, rolig och... Ja, jag gillar verkligen att läsa ur hans perspektiv! De andra personerna i boken är inte så särskilt speciella, fastnade inte jättemycket för någon av dem. Annas historia var verkligen intressant men skulle vilja lära känna henne lite mer - vad gillar/gillade hon att göra till exempel? Hon skulle kunna bli en mycket intressantare karaktär om man fick veta lite mer om henne. Men gillar som sagt berättarrösten väldigt mycket och även språket :)

Jag har aldrig läst om spöken på det här sättet förut. Jag tycker verkligen att det är en intressant idé och jag gillar författarens tolkning av spöken, trots att de mest är läskiga och äckliga och inte särskilt mystiska! Jag tycker inte boken är så läskig, det var inte så att jag fick mardrömmar och inte kunde sova av den direkt, men några scener i den var lite småläskiga. Hade hoppats på lite mer skräck men gillar verkligen boken som den är också!

Det enda som jag inte riktigt gillade var att vissa personer tog så lätt på att Cas dödade spöken och inte brydde sig så mycket vid dödsfall. De verkar lite... känslolösa vid vissa tillfällen. Förutom det - en otroligt bra bok! Det bästa med den är absolut berättarrösten och själva handlingen - har aldrig lät något liknande förut. Det finns inte mycket negativa saker med den och jag rekommenderar den verkligen! :D

Minnesvärt citat:
""Do you want to tell me exactly what you were doing in there?"
"Not really.""

""Don't get so excited. I'm only going to kill you a little bit.""

Bokens första mening:
The grease-slicked hair is a dead giveaway - no pun intended.

Favoritkaraktär/er:
Cas

Saker från boken som inspirerar mig:
• Huvudpersonen, jag gillar verkligen hans berättarröst!
• Hela idén med att Cas dödar spöken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺