måndag 4 juni 2012

Ful eller snygg?

Författare: Scott Westerfeld
Antal sidor: 347 st
Förlag: Bonnier Carlsen
Serie: Ful del 2
Utgiven år: 2005
Originalets titel: Pretties
Genre: Science fiction, dystopi

(Stor spoilervarning om du inte har läst "Ful"!)


Tally har äntligen blivit snygg och lever nu ett lyxliv i staden med Peris, Shay och många andra. Men en dag kommer Croy, en fuling från Smoke, med ett meddelande till Tally. Hon får en ledtråd till var hon kan hitta något, och hon letar upp det.
    Tally hittar ett brev från sig själv. När hon var ful skrev hon till sig själv att hon skulle bota sig själv från snygginghjärnan och därmed bli botad från hjärnskadan man får när man blir snygg. Plötsligt sköljer alla minnen över Tally och efersom Tally fick två piller tar hon ett själv och ger det andra till sin nya pojkvän Zane. Men det finns en stor risk med att försöka bli botad och ta pillren- ingen har någonsin prövat dem förut och det finns en risk att man blir hjärnskadad för gott.
___________________________________________________________________

I början var det lite svårt att komma in i boken tycker jag, för det var en massa nya grejer och författaren förklarar inte dem utan man förstår efterhand helt enkelt. Men efter 50-100 sidor var jag inne i boken helt och ville inte släppa den. Den blir lite seg på vissa ställen men inte mycket.

Jag irriterade mig mycket på hur Snyggingarna lever, men det är ju liksom själva grejen så det är inget att klaga på direkt. Jag irriterade mig också på vissa andra saker som jag inte kan avslöja, men jag kan säga att jag blev väldigt arg på Tally ibland.

Jag älskar världen Scott Westerfeld byggt upp, eller vår framtid kanske jag ska säga. Den känns genomtänkt och verklighetstrogen, även om det är svårt att tänka sig att sådant som att man opererar om människor för att de är för fula känns så himla orealistiskt och hemskt... Väldigt bra jobb!

Slutet är dumt, dumt, dumt och det var verkligen tur att jag har trean hemma just nu så jag kunde plocka upp den direkt! Författaren har nämligen slutat boken på ett av de mest spännande ställena så har man inte boken hemma vill man nog få tag i den så fort som möjligt. ;)

Inte mycket mer att säga... Den var väldigt bra, spännande, hemsk och verklighetstrogen helt enkelt! Eller just det - omslaget är så himla fult, om inte boken var fortsättningen på "Ful" hade jag nog inte plockat upp den alls på grund av dess omslag. Det finns mycket snyggare omslag till de här böckerna, till exempel här!
Minnesvärt citat:
""Snygg? Tänk en gång till." Hon log. "Jag är Tally Youngblood. Min hjärna är väldigt ful. Och jag tänker ta din bil.""

Bokens första mening:
Att klä sig var alltid det jobbigaste på hela eftermiddagen.

Saker från boken som inspirerar mig:
• Framtiden, hur genomtänkt den känns och vilken bra idé hela meningen med boken är: hur långt nutidens utséendefixering kan gå.
• Karaktärerna!

Betyg 9 av 10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺