lördag 30 juni 2012

Det händer NU

Författare: Sofia Nordin
Antal sidor: 249 st
Förlag: Rabén & Sjögren
Serie: -
Utgiven år: 2010
Originalets titel: Det händer NU
Genre: Kärlek

Stella är en sådan som de flesta killar vill bli tillsammans med - snygg och populär. Själv vill Stella bara ha Sigrid.
    Sigrid är Stellas bästa vän, fast hon vill mer än så. Men hur stor är chansen att Sigrid också vet det? Tänk om Sigrid skulle bli alldeles förskräckt och aldrig vilja se Stella igen om hon sa sanningen. Eller säga att det inte gör något, men deras relation skulle ändå bli stel och konstig sedan.
    Men hur gör man egentligen? Hur berättar man för den man är kär i att man är just det, alltså kär?
___________________________________________________________________

Detta är andra gången jag läser den här boken och jag tycker fortfarande den är väldigt bra! Den är fin och väldigt bra beskriven.

Jag gillar personerna och de är verkligen bra beskrivna. Det är lätt att tycka synd om dem och även förstå dem (i alla fall ibland). Stella beskrivs som den populära tjejen, och de brukar ofta vara rätt hemska i böcker men det är absolut inte Stella. Hon är verkligen sig själv, det enda är att hon inte vågar säga att hon är kär i Sigrid men det är inte så konstigt - hon vill ju inte att hennes och Sigrids vänskap ska ta slut, och det är antagligen i princip alltid jobbigt att avslöja vem man är kär i.

Detta är den enda boken jag har läst som handlar om tjejer som är kära i tjejer, det är lite dåligt att det inte finns fler. Det finns hyfsat många böcker om killar som gillar killar, men inte så många om lesbiska tjejer av någon anledning...

Språket är lättläst och ungdomligt. Det passar perfekt in på Stella (boken är skriven i jag-form) och jag tycker om det fast det inte alltid är så fint ;) Det är perfekt till boken på något sätt!

Boken går väldigt snabbt att läsa men den innehåller ändå allt som gör en bok bra. Den är svår att släppa och absolut inte långtråkig. Det är med saker i den som gör den bättre, till exempel en mailkompis till Stella och en grej som Stella gör för att försöka glömma sin kärlek till Sigrid som gör att den verkligen aldrig blir seg eller tråkig.

Som sagt är detta en väldigt bra, tänkvärd och fin bok som alla borde läsa!

Minnesvärt citat:
"Det är klart att hjärtattacker inte bryr sig om finklänningar. Men ändå. De borde."

Bokens första mening:
Vi sitter i uppehållsrummet på lunchrasten, Sigrid och jag, och Mimmi, Zainab och Isis, och plötsligt är det som om jag inte står ut längre.

Saker från boken som inspirerar mig:
• Att den handlar om något som inte så många andra böcker handlar om.
• Att den är så fin och tänkvärd.

OBS! Glöm inte att vara med i min tävling här!

3 kommentarer:

  1. Den är verklugen helt underbar!
    Snygg ny design förresten.

    SvaraRadera
  2. Tyckte också om den väldigt mycket då jag läste den :D

    SvaraRadera
  3. Jag ska nog ta och läsa den, om du har läst den två gånger måste den alltså vara ganska bra!
    (Min vill-läsa-lista blir bara längre och längre ...)

    SvaraRadera

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺