lördag 2 juni 2012

Hur man får recensionsexemplar

Jag har fått lite frågor om hur man gör för att få recensionsexemplar, och Lisa gav mig idén om att jag kunde göra ett inlägg om det!

Vad ett recensionsexemplar är: Det är en bok som man får, helt gratis, från ett förlag. Det enda kravet är att man har en blogg (eller en tidning om man är journalist) där man recenserar boken man fått. Ibland kan förlaget ha något annat krav också, typ att man ska ha ett visst antal unika besökare på sin blogg varje dag eller något, det är bara att kolla med det förlaget man frågar!


Hur man gör för att få ett recensionsexemplar: Börja med att välja ett förlag att fråga. Gå in på förlagets hemsida. Där brukar det finnas en flik eller sida som heter "Press" och där brukar det stå något om recensionsexemplar och finnas en mailadress dit man kan skicka ett mail och fråga. Skriv ett mail och fråga bara, var modig! Jag frågade först förlagen om de skickade ut recensionsexemplar till bokbloggare, och de två förlagen jag frågat har svarat att de gör det och undrat vilken sorts böcker jag vill läsa.

Vad förlaget svarar: Det är ju inte säkert att man får ett ja, de kanske inte vill skicka ett recensionsexemplar, men ge inte upp - då är det bara att fråga ett annat förlag! :)

3 kommentarer:

  1. hej, har läst att det kostar pengar? då mjag attenar få recensionsex

    SvaraRadera
  2. Vad bra!
    Ska fråga då!
    Kolla gärna in min bokblogg ;)

    SvaraRadera
  3. Tack, det här hjälpte mig jättemycket! :)

    SvaraRadera

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺