tisdag 28 augusti 2012

Sagan om de två tornen

Författare: J.R.R. Tolkien
Antal sidor: 413 st
Förlag: Norstedts
Serie: Sagan om ringen (Härskarringen, Ringarnas herre) 2
Utgiven år: Ungefär 1953 (enligt wikipedia, det står inte i boken)
Originalets titel: The Two Towers
Genre: Fantasy, äventyr

(Spoilervarning om man inte läst "Sagan om ringen"!)

Brödraskapet har splittrats. Boromir är död, Aragorn, Legolas och Gimli ger sig av efter ett gäng orcher som tillfångatagit Merry och Pippin medan Sam och Frodo fortsätter sin resa mot domedagsklyftan.
    Samtidigt sprider sig mörkret över världen och Sauron blir allt starkare. Kommer Aragorn, Gimli, Legolas och alla som står på deras sida kunna stå emot Mörkrets Herres väldiga arméer och kommer Frodo och Sam lyckas förstöra ringen innan det är för sent?
_______________________________________________________________________

Först måste jag säga att jag verkligen, verkligen älskar världen Tolkien gjort. Trots att de inte springer runt med trollstavar eller flyger på kvastar i den här serien känns den så magisk. Jag kan se världen otroligt tydligt framför mig (och nej, det är inte filmen jag ser, för det var många år sedan jag såg den) och den är som sagt helt fantastisk!

Jag gillar den första boken lite mer än den här, även om jag älskar den här också. Jag tycker verkligen om första delen, den som handlar om Gimli, Aragorn och Legolas, men Frodo och Sams del tog det lite längre tid att läsa för mig. Egentligen var det nog mer mitt fel än bokens, men ändå. Jag kom aldrig riktigt in i den, även om den aldrig var dålig. Man får läsa om Gollum, och det är intressant, men jag hade velat ha liiite snabbare tempo... Men det var nog mest för att jag var sugen på något snabbt när jag läste det, skulle jag tro. Slutet på hela boken älskar jag verkligen, det är spännande, hemskt och bra helt enkelt.

Jag gillar fortfarande idén, karaktärerna, tempot (nästan hela tiden) och det mesta med boken. En av mina absoluta favoriter som jag rekommenderar till alla som gillar bra böcker och fantasy! Jag ska läsa trean i september och ja, jag längtar dit. :)

Minnesvärt citat:
Jag gillar verkligen språket, det är gammeldags och jättefint, men jag hittade inget speciellt citat ;)

Bokens första mening:
Aragorn skyndade upp för höjden.

Favoritkaraktär/er:
Frodo, Sam, Legolas, Aragorn, Gandalf

Saker från boken som inspirerar mig:
• Världen!

1 kommentar:

  1. Oj! Nu var det jättelänge sen som jag var inne på din blogg, men nu ska jag börja föla den :) Jag håller på att läsa Ringens brödraskap (eller Sagan om ringen som den gamla översättningen heter) just nu, men det går otroligt långsamt frammåt. Men nu äntligen har jag snart läst ut den. En recension kommer antagligen komma på min blogg om några dagar (eller veckor XD). :)

    SvaraRadera

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺