fredag 24 augusti 2012

Miss Peregrines hem för besynnerliga barn

Författare: Ransom Riggs
Antal sidor: 381 st
Förlag: Rabén & Sjögren (tack för boken!)
Serie: -
Utgiven år: 2011, på svenska 2012
Originalets titel: Miss Peregrines Home for Peculiar Children
Genre: Skräck, fantasy

När Jacob var liten trodde han på sin farfars berättelser om barnhemmet han bodde på när han var liten, barnhemmet för besynnerliga barn där det fanns osynliga, flygande och väldigt starka barn bland annat.
    När han blev större förstod han att det bara var fantasier. Men Jakobs farfars sista ord som han viskar i Jakobs öra precis innan han går en märklig död till mötes förändrar allt. Jacob måste åka till ön där hans farfar växte upp och leta efter barnhemmet.
    Men vad hände egentligen med miss Peregrines hem för besynnerliga barn?
______________________________________________________________________

Skulle jag beskriva den här boken med ett ord skulle det vara just besynnerlig. För jag har aldrig läst något liknande innan.

Början av boken är riktigt läskig, och det är först och främst på grund av fotografierna. För, just det, boken innehåller fotografier och det är en av sakerna som jag gillar allra mest med boken. Fotona är läskiga, ser verkliga ut och är väldigt stämningsfulla. Som sagt så är det det som gör boken läskig, och även författarens sätt att skriva gör boken läskig i början.

Men sedan är den inte så läskig längre, och det är lite synd, för jag älskar läskiga böcker som man inte glömmer i första taget. Men författaren har lyckats göra en bra bok trots att den absolut inte var som jag trodde den skulle vara. Jag hade tänkt mig den mer läskig och mystisk, men istället har författaren gjort boken till en fantasyberättelse utan särskilt mycket skräck. Och visst, jag blev lite besviken och hade gärna sett lite mer skräck och mystik, men boken är väldigt bra ändå. Man kan väl säga att det fanns två olika sätt att skriva den här boken på, och jag hade nog valt det andra, men författarens sätt funkar också!

För det är en riktigt bra fantasyberättelse. En originell idé, fantastiska fotografier och spännande handling gör att boken definitivt är läsvärd. Det enda dåliga jag kan komma på med den är att jag hade velat se lite mer skräck och mystik som sagt, men boken är väldigt bra ändå och jag rekommenderar den verkligen!

Minnesvärt citat:
"Jag klampade ut från Prästhålet och började gå, utan att ha något särskilt mål. Ibland behöver man bara gå ut genom en dörr."

Bokens första mening:
Jag hade just börjat acceptera att mitt liv skulle bli helt vanligt, när högst ovanliga saker började hända.

Favoritkaraktär/er:
Hmm, jag hade velat läsa mer om till exempel Olive, Millard, Victor eller Bronwyn men har ingen speciell favorit!

 Saker från boken som inspirerar mig:
• Den mystiska och läskiga känslan man känner när man läser början!
• Fotografierna som är otroligt coola och passar verkligen till boken.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺