tisdag 14 augusti 2012

Rör mig inte!

Författare: Tahereh Mafi
Antal sidor: 302 st
Förlag: B. Wahlströms
Serie: Rör mig inte! 1
Utgiven år: 2011
Originalets titel: Shatter Me
Genre: Science fiction, dystopi, kärlek

Jag har en förbannelse.
Jag har en gåva.

Jag är ett monster.
Jag är mer än människa.

Min beröring är dödlig.
Min beröring är makt.

Jag är deras vapen.
Jag tänker slå tillbaka.

Ingen vet varför Juliettes beröring är dödlig, men Återetablissemanget har planerat att använda henne som ett vapen, låta henne tortera de som gör uppror.
    Men det vill inte Juliette. Efter ett liv i fångenskap inser hon att hon är stark nog. Stark nog att slåss för världens frihet och pojken hon trodde hon förlorat för alltid.
____________________________________________________________________

Jag har hört att den här boken skulle vara väldigt bra, så mina förväntningar var rätt höga. Men "Rör mig inte!" överträffade dem.

Språket är jättebra, som ni ser i handlingen stryker författaren över endel meningar och jag tycker det är en fantastisk idé för att få läsaren att lära känna Juliette - i början har hon vissa tankar hon verkligen inte vill tänka, och det är de som är överstrukna. Ju mer man läser, desto mindre överstrukna meningar och ord - desto mer självständig blir Juliette! Språket är dessutom otroligt vackert, och författaren skriver väldigt målande och använder sig av liknelser man aldrig tänkt på förut.

Jag gillar verkligen karaktärerna. Juliette är en väldigt bra berättarröst. Hon gråter väldigt mycket, men hon är ändå stark och säger vad hon tycker. Dessutom är hon modig, absolut inte mesig eller svag. Adam är också en väldigt bra karaktär, han är också modig och (spoiler!) väldigt snäll mot sin lillebror (slut på spoiler.)

Handlingen är verkligen originell, jag har aldrig läst något liknande förut och jag gillar den verkligen. Det är spännande och inte för snabbt men inte för långsamt tempo. Det är lätt att hänga med och man fastnar vid första sidan!

Jag gillade verkligen den här boken, den är ingen ny favorit men jag rekommenderar den verkligen och ser fram emot att läsa de andra delarna (som tyvärr inte kommit ut än...)!

Minnesvärt citat:
"Jorden är platt.
Jag vet för att jag kastades över kanten och har försökt hålla mig kvar i 17 år. Jag har försökt klättra upp igen i sjutton år men det går inte att besegra tyngdkraften när ingen vill sträcka ut en hand."

""Alla säger att jag pratar mycket." Han rycker på axlarna. "Men vad ska jag annars göra när jag har så mycket att säga?""

Bokens första mening:
Jag har varit inlåst i 264 dagar.

Favoritkaraktär/er:
Juliette

Saker från boken som inspirerar mig:
• Juliette, jag gillar verkligen hennes personlighet!
• Att den är så unik och... Bra helt enkelt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺