tisdag 21 augusti 2012

I'd Tell You I Love You, But Then I'd Have To Kill You

Författare: Ally Carter
Antal sidor: 284 st
Förlag: Hyperion
Serie: Gallagher Girls 1
Utgiven år: 2006
Originalets titel: I'd Tell You I Love You, But Then I'd Have To Kill You
Genre: Vänskap, kärlek, thriller
Språk: Engelska

Cammie Morgan är, som de flesta femtonåringar, elev på en skola.
    Men inte vilken skola som helst. Cammie går nämligen på Gallagher Academy, en spionskola för tjejer där man lär sig till exempel att prata fjorton språk flytande och döda en man på sju olika sätt med sina bara händer.
    Men när Cammie träffar en helt normal kille har hon ingen aning om vad hon ska göra.
    Kan man verkligen bli tillsammans med någon som man absolut inte får berätta sanningen om sig själv för?
_____________________________________________________________________

Detta är en mysig, väldigt rolig och bra bok - men jag tycker den handlade för lite om själva spionskolan. Visst, det var med vissa saker som var spioniga (nytt ord!) och precis så som jag ville läsa om, men jag hade velat ha lite mer. Men jag har hört att serien blir "mörkare" ju fler böcker man läser, så jag vill absolut läsa fortsättningarna!

Nu lät jag kanske negativ, men det är jag inte. För den här boken är riktigt bra. Cammie är en underbar huvudperson och jag älskar att läsa ur hennes perspektiv! Även hennes rumskompisar är riktigt bra karaktärer, men jag gillar Cammie mest.

Något annat jag verkligen gillar är humorn. Den är verkligen rolig på sina ställen och fick mig att skratta högt! En annan bra sak var att den aldrig blev långtråkig, jag ville alltid fortsätta läsa när jag börjat.

Det är kul att läsa om hur Cammie träffar Josh och jag älskar att läsa om hur hon och hennes kompisar planerar inför deras träffar, men jag hade önskat att boken hade varit lite längre och innehållit lite mer spiongrejer. Men ändå så är den en originell, rolig, lätt, mysig och bra bok som jag verkligen rekommenderar!

Minnesvärt citat:
"Macey studied us skeptically, then added, "Food is so yesterday."
Unfortunately, that was last time I'd had some."

"We both looked at Liz, who shrugged. "Let's face it - he's either an enemy agent trying to infiltrate the Gallagher Girls through Cammie..."
Liz stopped midsentence, promting me to say, "Or..."
Her entire face lit up. "He's your soulmate."

""This is only Phase One", she said, sounding hurt. 
"Do I want to know what Phase Two is?" I asked.
Liz just looked at me for a long moment and then said, "Go back to sleep.""

"Translation: Please think I'm funny, because my selfesteem is fairly low, and humor may be all I have going for me. (Translation done by Macey McHenry.)"

Bokens första mening:
I suppose a lot of teenage girls feel invisible sometimes, like they just disappear.

Favoritkaraktär/er:
Cammie

Saker från boken som inspirerar mig:
• Idén till boken, med spionskola och allt.
• Humorn, jag gillar när böcker är roliga!

2 kommentarer:

  1. Kul att du gillar den! Jag tycker helt klart att du ska fortsätta med serien! Det blir bara bättre och bättre! :D

    SvaraRadera

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺