söndag 20 januari 2013

Morgon i Jenin

Författare: Susan Abulhawa
Antal sidor: 375 st
Förlag: Norstedts
Serie: -
Utgiven år: 2010
Originalets titel: Mornings in Jenin
Genre: Livsöde

Amal är tillbaka i sitt barndoms Jenin med sin dotter Sara och står med gevärspipan mot pannan när minnena sköljer över henne. Minnena av hennes barndom, om de fantastiska morgontimmarna när hon satt i sin pappas knä och lyssnade när han läste och av hennes mamma som slöt sig inom sig av sorg efter allt hemskt som hände henne. Minnena av hennes och bästa vännens Hudas barndom, när de var oskiljaktiga och delade allt med varandra. Minnena av hennes bror Yousef och av hennes andra bror Ismael som försvann när han var väldigt liten. Minnena av livet i Jenin, om alla orättvisor och hemskheter hon och hennes familj råkade ut för - hemskheterna som inte har slutat än idag.
__________________________________________________________________________

Kriget mellan Israel och Palestina från en synvinkel du inte sett det ur innan. Jag har inte stått på någons sida i kriget och gör det inte nu heller. Det enda jag är helt säker på är att krig är hemskt. Inga människor borde få råka ut för det öde som de i den här boken råkar ut för.

Man får följa flera generationer av en familj. Berättelsen börjar 1941, och då utspelar den sig i byn Ein Hod där allt är frid och fröjd - tills katastrofen kommer. Åh, den här boken är så hemsk så man bara vill gråta. Visserligen är karaktärerna i den här boken fiktiva, men de känns otroligt verklighetstrogna och det de råkar ut för är faktiskt helt verkligt. Boken får en verkligen att tänka och den får en att vilja göra något. Alla borde verkligen läsa den, för det kanske gör att folk tänker lite mer på vad krig egentligen är - och inte bara tycker det är otroligt kul att leka eller spela krigiska datorspel. Det kanske också kan få folk att inte bara döma Palestina (de som gör det då) och ge dem en annan vinkel av kriget.

Den här boken är så verklighetstrogen så man nästan blir rädd och allting är otroligt bra beskrivet. Man kan se alla miljöer otroligt bra framför sig - och samma sak med krigsscenerna. Karaktärerna är också helt underbart beskrivna, och det är omöjligt att inte tycka om dem. Det är ännu mera omöjligt att inte tycka synd om dem, för deras öden är så otroligt hemska. Jag gillar verkligen karaktärerna och har otroligt svårt för att bestämma mig för vilka av dem som är mina favoriter - helst vill jag skriva ner allihop för jag älskar att alla har sina egna personligheter men allra mest tycker jag otroligt synd om dem.

Boken fångar en från första sidan och man vill verkligen veta hur det går, även om man vet att allting inte kan sluta lyckligt. Det är kanske det som gör boken mest verklighetstrogen - folk dör. För det är det som händer med människor i krig. De dör. Jag fastnade i boken direkt, för jag fattade genast tycke för karaktärerna och ville fortsätta läsa om dem. Jag gillar att man får läsa om flera olika generationer, för det är kul att känna igen saker i karaktärer från något som deras släktingar också tycker - släktskapet känns verkligen realistiskt, och det är jättekul att läsa om.

En bok som alla borde läsa - inte bara för att den handlar om något viktigt, utan också för att den är en otroligt bra roman. Den är sorglig, fin, hemsk, verklighetstrogen och verkligen fantastisk!

Minnesvärt citat:
"Alla föds vi med de största rikedomar vi kommer att få i livet. En av de rikedomarna är hjärnan, en annan hjärtat."

Bokens första mening:
Amal ville ta en närmare titt in i soldatens ögon, men pipan på hans automatkarbin, som han tryckte mot hennes panna, tillät det inte.

Favoritkaraktär/er:
Alltså, ja. Allihop. Men gillade nog Amal och Huda allra mest.

Saker från boken som inspirerar mig:
• Att den är så otroligt verklighetstrogen på alla sätt.
• Att den är så sorglig så det inte finns ord för det och berör så himla mycket...
• Att den, trots att den är en fiktiv roman, innehåller så otroligt mycket fakta och får en att tänka till, vilja hjälpa och ger en ett helt annat perspektiv på kriget mellan Palestina och Israel
• Det här kanske låter lite lamt efter det andra jag skrivit men älskar verkligen karaktärerna! ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺