tisdag 24 april 2012

Hämndnatt

Författare: Catherine MacPhail
Antal sidor: 91 st
Förlag: Argasso
Serie: -
Utgiven år: 2009
Originalets titel: Hide and seek
Genre: Skräck

Nicola och hennes vänner får med sig Destiny, den nya tjejen, på en övernattning i deras skola.
    Nicola har en plan: de ska en efter en försvinna under natten och till sist blir det bara Destiny kvar. De andra går med på idén.
    De bryter sig in i skolan och berättar en påhittad spökhistoria för Destiny. De säger att det en gång var en lärare och en vaktmästare på skolan som hade en kärleksaffär, och när läraren dumpade vaktmästaren satte vaktmästaren eld på skolan och låste in läraren i ett klassrum för att hämnas. Läraren brann inne, och några veckor efteråt dog vaktmästaren. De berättar att de båda går runt i skolan och att läraren inte har något ansikte.
    De går till klassrummet där de sa läraren brann inne, det är där de ska sova. Det börjar med att de hör en låt från en mobiltelefon som snart tystnar. Nicola tror det var Sanji, en av hennes kompisar som satte på den, för snart går han och ler mot Nicola för att berätta att han nu försvinner.
    Det går som planerat, de försvinner en efter en. Men är det verkligen med egen vilja, eller är det verkligen något övernaturligt som lurar i skolans mörka korridorer..?

Jag hörde att denna boken skulle vara riktigt otäck och spännande. Men jag håller inte riktigt med.
    Jag var lite tveksam till att det skulle hinna bli spännande på 91 sidor. Och nej, det hann det inte riktigt. Visst, lite spännande var det ju och jag hade en obehaglig känsla när jag läste vid vissa tillfällen, men det hade behövts mycket mer målande beskrivningar för att få det riktigt läskigt. Boken innehöll knappt några platsbeskrivningar alls, och inte mycket personbeskrivningar heller. Lite om hur personerna ser ut, men inte något om deras liv eller vad de gillar att göra. Jag tycker det är beskrivningarna som gör saker komiska eller läskiga, och det var alldeles för lite av dem i boken. Därför blev det inte så läskigt.
    Den var lite för kort, jag vet precis hur jag skulle gjort boken och vad jag hade lagt till för att göra den längre utan att göra den långtråkig. Nej, det är inte det att böcker måste vara långa för att vara bra, men denna hade mycket väl kunnat vara dubbel så lång.
Texten är jättestor, så jag läste boken på mindre än en halvtimme. (Tryck för större bild)
    Jag avskyr huvudpersonen. Hon är så otroligt elak. Varför måste hon vara elak mot Destiny? Tja, eftersom jag för det mesta inte gillar skrytsamma, elaka och kaxiga huvudpersoner så gör hon boken sämre. Jag känner inte som hon någon gång. Sedan gör hon en alldeles fruktansvärd sak i boken, eller man får veta att hon har gjort, som jag inte tänker skriva ner: man får läsa om man vill veta.
    Slutet är rätt dåligt. Allting går ännu snabbare i slutet och en sak förstår jag inte alls. 
    Boken är spännande, men inte jättespännande. Okej, men inte sådär världsbäst direkt!

Bokens första mening:
"Spökar det verkligen på den här skolan?" frågade den nya tjejen.

Saker från boken som inspirerar mig:
Inte så mycket...
- Idén om att det som skulle bli en lek plötsligt blev till verklighet. Den gillar jag!

Betyg 5 av 10

1 kommentar:

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺