onsdag 25 april 2012

De starkare

Författare: Inger Frimansson
Antal sidor: 202 st
Förlag: Bonnier Carlsen
Serie: -
Utgiven år: 2009
Originalets titel: De starkare
Genre: Livsöde, vänskap

Jak och Aster är kusiner. De har kommit med sin familj till Sverige från det krigsdrabbade hemlandet.
    Det är inte så lätt att anpassa sig i ett nytt land, och det finns de som inte vill ha Jak och Aster i Sverige. Som Keller och hans gäng. De starkare. De gör allting för att göra livet surt för Jak och Aster, och förklarar tydligt för dem att de inte hör hemma i Sverige.

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om boken. Första halvan är rätt långtråkig, men andra halvan är spännande.
    Den skulle kunnat beröra lite mer. Visst, den berör absolut, men den hade kunnat göra det lite mer. Jag vet inte hur författaren skulle gjort för att få den att beröra mer, men det är något som fattas.
    Man får aldrig veta vilket land de flytt ifrån, och sådana detaljer kan jag irritera mig väldigt mycket på tyvärr. Vet inte varför, men det gör jag och jag antar att det förstör läsupplevelsen en del.
    Framsidan passar inte ihop med boken, men den är väldigt snygg (tycker jag) förutom att pojken är i oskärpa.
    Nu lät det kanske som att jag avskyr den här boken, men det gör jag inte, den är helt okej!

Bokens första mening:
De kom rakt på oss.

Saker från boken som inspirerar mig:
Vänskapen mellan Jak och Aster. Att de tänker rätt likadant och så.

Betyg 4.5 av 10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺