tisdag 19 februari 2013

Top Ten Tuesday [5]

Top Ten Tuesday startades av den här bloggen. Det går ut på att man varje vecka ska göra en topp tio-lista på saker i ett visst ämne. Veckans ämne är Top Ten Favorite Characters In X Genre! (Jag valde genren fantasy, fantasynörd som jag är. Och ja, egentligen skulle jag vilja fylla hela listan med Harry Potter-karaktärer, men jag gjorde mitt bästa för att blanda lite i alla fall. Det gick inte så bra.)

10. Katsa från De utvalda-serien (Seven Kingdoms). Många säger att hon är en känslolös robot, och ja, det är hon i början och det finns en anledning till det. Jag älskar henne som karaktär, särskilt efter att ha läst boken och sett hennes karaktärsutveckling samt sett hur hon är när hon låter sig själv visa sina känslor.

9. Po från De utvalda-serien (Seven Kingdoms) för att han verkligen är en underbar karaktär. Han är rolig och så otroligt gullig. Han och Katsa är den största anledningen till att jag älskar den första boken så mycket (älskar den andra med, men de är inte med i den) :D

8. Rose Hathaway från Vampire Academy-serien för att hon verkligen inte är en sådan där mesig tjejkaraktär som låter killen rädda henne hela tiden. Istället är hon stark, säger vad hon tycker och dessutom är hon otroligt rolig!

7. Dimitri Belikov från Vampire Academy-serien för att han är mystisk, intressant, cool och inte direkt en sådan kille man träffar på i varenda bok man läser. 

6. Albus Dumbledore från Harry Potter-serien (nähä?) för att seriöst, vad skulle serien vara utan honom? Dessutom har han ju sagt många av världens bästa citat.

5. Ron Weasley från Harry Potter-serien - visst, han är kanske inte riktigt så rolig som två av sina storebröder men man kan inte säga att han inte är rolig. Han lyser upp så himla många mörka scener med sina roliga karaktärer. Och så är han ju lite allmänt underbar också.   

4. Harry Potter från serien som är uppkallad efter honom för att han är en huvudperson som man inte irriterar sig på, som är smart, snäll och otroligt modig.

3. Hermione Granger från Harry Potter-serien för att hon är otroligt smart och gillar böcker. Jag gillar henne av en massa fler anledningar men det är nog de två främsta ;)

2. Severus Snape från Harry Potter-serien - always. (För att han är modigast, snällast, och intressantast i typ hela serien alltså. Och för att hans berättelse är så fin och sorglig.)

1. Sirius Black från Harry Potter-serien. Folk brukar fråga mig varför men jag har inget ordentligt svar. Jag älskar honom i alla fall, hans personlighet, hans berättelse, allting med honom helt enkelt. 


3 kommentarer:

  1. Avgudar också Sirius utan att inte riktigt förstå varför, haha! Men han är helt enkelt awesome! :D

    SvaraRadera
  2. Det var faktiskt rätt så nyss som jag upptäckte att Severus Snape är typ den bästa karaktären nånsin, långt efter att jag läst alla böcker var det iallafall....:) Och ja, har alltid tykt om Sirius - trots att han kanske egentligen inte är så speciell.(spoiler för er som inte läst Harry Potter och fenixorden) Blev helt förkrossad när Sirius dog,men just därför är fenixorden min favoritbok av HP-böckerna, för att det var den första bok - nånsin - som fick mig så rörd. Det kändes så himla hopplöst allt när jag läst de där raderna. Och liksom, vad kände Harry? (Spoiler slut)

    SvaraRadera

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺