måndag 25 februari 2013

Noras val

Författare: Becca Fitzpatrick
Antal sidor: 316 st
Förlag: B. Wahlströms (tack för boken!)
Serie: Ängel 3
Utgiven år: 2011
Originalets titel: Silence
Genre: Fantasy, kärlek

(Spoilervarning för de som inte läst "Fallen ängel" och "Förlorad ängel"!)

Nora vaknar upp på en kyrkogård och har ingen aning om vad hon gör där eller hur hon kom dit. Det visar sig att hon varit försvunnen i elva veckor - och hon minns ingenting av det. Faktiskt minns hon ingenting av de senaste tre månaderna.
    Men hon minns något - något som hon vet är viktigt för henne, men hon kan inte sätta fingret på vad det är. Dessutom hallucinerar hon och ser saker som inte är verkliga.
    Men vad är det hennes vänner och familj döljer för henne? Vad var det som hände de där tre månaderna som de inte berättar om?
    När Nora söker efter svar stöter hon på en man som är farligare än hon kan tänka sig - och han gör så att hon ställs inför val hon aldrig trodde hon ens skulle behöva fundera över.
_______________________________________________________________________

Så, jag var kanske inte hur sugen som helst på att läsa den här boken då jag inte gillade tvåan så värst mycket. Men jag gillar inte att ha recensionsex stående i hyllan, så jag tog med den ner igår och bestämde mig för att läsa ut den under dagen så jag skulle kunna ta med mig en annan bok till engelskalektionen nästa dag (jag tycker inte om att läsa flera böcker samtidigt). Men jag hade verkligen ingen lust - jag undvek den hela dagen och läste till och med något kapitel i "Bloodlines" som stod näst på tur i hyllan och som jag verkligen var sugen på att läsa. Men så, på kvällen, bestämde jag mig för att ge den en chans. Och även om jag inte är så förtjust i författarens böcker fastnar jag efter bara några sidor och det måste jag ge henne ett plus för. Och som ni antagligen förstått är boken väldigt snabbläst, för jag läste ut den redan samma kväll som jag började på den.

Jag hade definitivt inga förväntningar och kanske var det det som gjorde att jag tyckte mer om den än den förra. Men jag tror att det beror mer på att Nora genomgår en liten karaktärsutveckling i den här boken. Eller jag kanske borde skriva liten - för stor är den inte. Om man tar Tris från Divergent's fina karaktärsutveckling och delar den med tio tusen får ni fram hur liten den är, men den finns i alla fall och det är jag glad för! I början av boken är Nora så otroligt självisk att jag inte trodde jag läst rätt. Jag trodde faktiskt inte att hon var riktigt patetisk, men det var hon tydligen. Men hon blir bättre, även om det inte är mycket. Jag stör mig inte riktigt lika mycket på henne i mitten av boken, men sedan i slutet gör hon en sak jag tycker är fruktansvärt hemsk. Så, ja, hennes karaktärsutveckling går kanske lite upp och ner. Men i alla fall - överlag är hon mycket bättre än i tvåan, även om jag inte gillar henne. (Citatet nedan visar hur självisk hon är, men jag gillar det ändå av någon anledning.) Patch är också bättre, mer mänsklig och mer intressant. Men fortfarande inte lika intressant som jag tyckte han var när jag läste ettan.

Men en sak som inte är så positiv var att när jag skulle skriva ner handlingen på boken kom jag verkligen inte ihåg vad den handlade om - och ändå var det bara ett dygn sedan jag läste den. Bra böcker som Harry Potter-serien kan jag nästan utantill så jag vet inte vad det säger om den här boken att jag redan glömt handlingen, haha.

Har inte så mycket mer att säga om boken faktiskt - men jag kan sammanfatta recensionen med att säga att den här boken i alla fall var mycket bättre än sin föregångare, även om jag kanske inte direkt älskar den!

Minnesvärt citat:
"Jag kastade mig in i bilen och undrade hur jag någonsin kunnat tro att jag bara kunde dansa in i mitt liv igen och fortsätta där allt hade slutat.
För det var just det. Ingenting hade slutat.
Allt hade fortsatt utan mig."

Bokens första mening:
Den eleganta svarta Audin bromsade in på parkeringsplatsen vid kyrkogården, men ingen av de tre männen i bilen hade för avsikt att betyga de döda sin vördnad.

Favoritkaraktär/er:
Vee

Saker från boken som inspirerar mig:
• Att den är svår att sluta läsa i!


2 kommentarer:

  1. Fallen ängel serien är inte speciellt bra, jag har tvåan i min hylla och försöker tvinga mig själv att läsa den, men det har varit där i ett år nu och jag har fortfarande inte orkat plocka fram den...

    SvaraRadera
  2. SV: Har bara hört bra saker om den än så länge! Hoppas jag gillar den :D

    SvaraRadera

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺