torsdag 12 januari 2012

Gå dit hjärtat leder dig

Författare: Susanna Tamaro
Antal sidor: 191 st
Genre: Brevroman, livsöde

"En kvinna går in i sin trädgård och vattnar sina rosor. Det är höst och hon vet att hon snart ska dö. Hon känner att det är något hon måste: hon behöver skriva ett brev till sin älskade dotterdotter som befinner sig på en resa långt borta. Hon behöver berätta om saker som dotterdottern fortfarande inte känner till..."

"Jag är faktiskt avundsjuk på dem som får läsa den för första gången" står det på baksidan. Det är jag också. Denna boken är helt fantastisk. Det är ingen bok med en speciell handling, utan mer som delar ur ett liv. Inte i ordning, utan, som det står där uppe, som ett brev skrivet till någon som måste förstå.

"Gå dit hjärtat leder dig" är så full av smarta tankar och ord så jag skulle kunna skriva "Dagens citat" med citat ur endast denna boken i ett år, känns det som. Det är som att författaren varit full av smarta ord och sedan försökt få plats med så många som möjligt i denna boken. Och resultatet blev absolut inte dåligt.

Jag tänker inte säga mer om vad boken handlar om, för denna boken är inte, som sagt, en sådan bok. men den är full av smarta tankar som man kan ägna en dag åt att tänka på utan att göra något annat. Den är också hur sorglig som helst.

Denna boken är egentligen en vuxenbok. Eftersom att jag inte hade några andra böcker att läsa började jag i mammas och pappas bokhylla. Och det ångrar jag inte...

1 kommentar:

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺