lördag 21 januari 2012

Kapitulera omedelbart eller dö

Författare: Sanne Näsling
Antal sidor: 238 st
Genre: Vänskap

"Kapitulera omedelbart eller dö" är en annorlunda bok om Mary och Lovely, två femtonåringar som lever sitt liv med London-drömmar och nagellack och pratar på både engelska och svenska.

Folk i skolan säger att Lovely är sjuk i huvudet. Men Mary älskar henne över allt annat. För Mary och Lovely är livet ett krig mot en sorglig tillvaro. De tänker smarta tankar
 och är samtidigt barnsligt lekfulla. Tillsammans vet de att det alltid är bättre att dö än att kapitulera för det normalvidriga. Det är bara för dem som ger upp som döden blir livshotande. Så när Lovely frågar Mary "Kapitulera omedelbart eller dö!" ska svaret alltid vara dö. 

Hemma hos Mary finns mammas otroligt tråkiga man Göran, och så finns ju högstadiet och det är ju inte heller kul direkt. Det är så grått. Men Lovely finns, och hon är färgsprakande kan man säga. Hon skär som en skimrande reva genom Mary. Men ibland krockar världarna på smärtsamma sätt. 


Jag har hört att denna boken handlar om att växa upp, men jag tycker att den handlar mer om att leva. Leva eller dö.
     Vänskapen mellan Lovely och Mary är jättestark och det kan ingen ändra på. Boken är väldigt speciell och liknar ingen annan bok jag har läst. Den är skriven på både svenska och engelska, för Lovely och Mary vill flytta till London när de blir stora och jag antar att det är lite därför de blanda svenska och engelska när de pratar.
    Jag tycker att denna boken är läsvärd. Den är lite svårförstådd men när man förstår den märker man att det finns hur mycket som helst i den att tänka på. Och den snygga framsidan gör att man vill läsa den när man ser den! Alla böcker jag beställde den här gången var väldigt snygga tycker jag. ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺