lördag 21 juni 2014

Prodigy

Författare: Marie Lu
Antal sidor: 338 st
Förlag: Modernista
Serie: Legend 2
Utgiven år: 2013
Originalets titel: Prodigy
Genre: Dystopi, kärlek

Det har gått en vecka sedan June och Day flydde från Kolonierna. De har sökt upp Patrioterna i Las Vegas och lyckas göra ett avtal med dem - de fixar Days skadade ben och hjälper dem att hitta hans lillebror Eden på ett villkor: Day och June hjälper dem att döda den nye elektorn.
    June är den som skickas iväg för att göra sin del av avtalet, men väl där ångrar hon sig. Den nye elektorn är inte alls som sin pappa och June märker att hon inte vill se honom död - att Patrioterna kanske inte har rätt ändå. Men Day är kvar hos Patrioterna, helt omedveten om att June bestämt sig för att inte hjälpa dem. Hur ska hon kunna få Day att förstå att elektorn inte kan dö?
__________________________________________________________________________

Den här boken är, precis som den första, svår att sluta läsa i. När man väl börjat vill man bara fortsätta för att se hur det ska gå och det blir aldrig tråkigt. Den största anledningen till att boken är så spännande är nog att man inte vet vem som har rätt - när man får läsa ur både Junes och Days perspektiv vet man inte vilken sida det egentligen är som har rätt, vad som egentligen stämmer.

Jag gillar fortfarande karaktärerna, särskilt June och Day, men trots att man vet så mycket om dem känns det inte riktigt som att man känner dem ordentligt. Jag ser fram emot att läsa mer om dem i nästa bok! Man blir också väldigt spänd på att se vilka som faktiskt har rätt och vill lära känna även de mindre viktiga figurerna bättre.

När jag läst ut den första boken i serien var jag egentligen inte så sugen på att läsa fortsättningen - inte för att jag inte ville veta vad som skulle hända, utan för att slutet inte var spännande nog. Men i den här boken, däremot, är slutet otroligt spännande och jag ser verkligen framemot till när den sista boken släpps på svenska!

Det här är verkligen en bra serie - men det känns som att det är någon stor detalj som saknas. Jag kan inte sätta fingret på vad, men man får inte riktigt en helhetsbild av böckerna på något sätt. De är väldigt spännande, svåra att sluta läsa i och jag gillar karaktärerna - och trots att inte miljöbeskrivningarna är de bästa tror jag inte att det är de som gör att det känns som någon saknas. Men, trots det är det här en väldigt bra och spännande serie som jag verkligen rekommenderar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺