söndag 29 juli 2012

Om du var jag

Författare: Jessica Schiefauer
Antal sidor: 236 st
Förlag: Bonnier Carlsen
Serie: -
Utgiven år: 2009
Originalets titel: Om du var jag
Genre: Kärlek, vänskap, livsöde

Agnes och Louise är som tvillingsjälar, trots att de verkligen inte är lika på utsidan - Louise är snygg, rolig och perfekt, Agnes är trist och tråkig. Men det spelar ingen roll, för deras vänskap är så stark att ingenting kan bryta den.
    När gymnasiet tar slut skaffar de en lägenhet ihop, för då ska livet börja på riktigt! Men det blir inte så. Louise vill att Agnes ska följa med henne som au pair till Grekland, men Agnes vill stanna hemma med sin nya pojkvän Hannes. Då lämnar Louise Agnes med tusen obesvarade frågor.
    När Agnes börjar nysta i det  som var hennes och Louises liv förstår hon att ingenting var som hon trodde det var...
_______________________________________________________________________

Detta är en mysig, enkel, lättläst och enkel bok i början. Man kan slöläsa lite, behöver inte tänka så mycket. Men ju längre man läser, desto allvarligare - och bättre - blir boken.

Jag tycker den var otroligt spännande och aldrig långtråkig! Jag läste den snabbt, nästan på en gång, för den var otroligt svår att släppa när man väl börjat läsa, precis som författarens andra bok, "Pojkarna".

Jag tycker den här boken var ungefär lika bra som "Pojkarna". Lika spännande och svår att släppa, och precis som "Pojkarna" är den här boken tänkvärd. Och språket är verkligen fint, poetiskt men ungdomligt, så vill jag också kunna skriva!

Om jag ska klaga på något så är det nog att jag listade ut själva hemligheten ganska snabbt... Agnes var verkligen trögtänkt, förstod hon inte det? Och sedan gillar jag INTE allt festande och rökande, det förstörde boken lite - antagligen för att jag inte kan känna igen mig i personerna när de gör sådant, eftersom att jag aldrig skulle röka eller festa hela tiden. Men jag klarade faktiskt att tycka om Agnes lite fast hon röker, även om det gjorde att hon blev en mycket sämre karaktär än vad hon skulle varit annars...

Men, jag gillade verkligen boken, förutom karaktärernas dåliga vanor och att jag listade ut själva grejen med boken efter ungefär halva. Men förutom det rekommenderar jag den verkligen!

Minnesvärt citat:
"Det finns tusen sätt att överge någon på. Men det gör alltid lika ont."

Bokens första mening:
Den finns ett köpcentrum i staden, ett sånt där med stenlagda inomhusgator och glastak, och under glastaket finns nästan allt man önska sig. 

Favoritkaraktär/er:
Manuel, som är en av Agnes kompisar

Saker från boken som inspirerar mig:
• Det fina språket.
• Karaktärerna, förutom deras dåliga vanor...
• Att den är så tänkvärd!

2 kommentarer:

  1. Jag håller med om att "Om du var jag" är bra! Språket är sådär "lagom" poetiskt. :)
    Jag tycker faktiskt bättre om den här boken än om "Pojkarna", den tyckte jag mest var konstig ...

    SvaraRadera
  2. Förresten, din nya header är supersnygg!

    SvaraRadera

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺