måndag 16 juli 2012

För evigt

Författare: Maggie Stiefvater
Antal sidor: 348 st
Förlag: B. Wahlströms
Serie: Mercy Falls vargar 3
Utgiven år: 2011, svenska 2012
Originalets titel: Forever
Genre: Kärlek, fantasy

(Stor spoilervarning om man inte har läst "Frost" och "Feber"!)


Innan var det Sam som var varg, och iakttog Grace från skogen. Men nu är det tvärt om.
    Innan drömde Grace om att vara varg, vara en del av flocken. Nu är hon det, men hon avskyr att glömma sig själv - glömma Sam.
    Isabels pappa, Tom Culpeper, har planerat att skjuta vargarna i skogen - med hjälp av helikoptrar! Men Grace är fortfarande varg... Sam och Cole måste hitta ett botmedel, eller flytta alla vargarna på något sätt, innan det är för sent.
________________________________________________________________________

Det är två dagar sedan jag läste ut den här boken nu, men jag har behövt lite tid att smälta den. Den är alldeles underbar, den bästa i serien tycker jag!

Cole och Sam är verkligen fantastiska karaktärer! Cole har verkligen utvecklats. Han är verkligen snäll, använder sig själv till försökskanin för att hitta ett botemedel till de andra vargarna... Och så är han verkligen inte den man tror att han är från början, och sådant gillar jag. Och Sam är som han alltid varit - en underbar karaktär! De, och Beck, är mina favoritkaraktärer i serien. Det är roligast att läsa ur deras synvinkel tycker jag!

Men jag gillade inte slutet - (Spoiler, markera för att läsa) Beck var en av mina absoluta favoritkaraktärer, han skulle inte dött! Och särskilt inte innan de fick veta vad som egentligen var hans bakgrund och så... Han skulle verkligen inte dött! (Slut på spoiler.) Annars var hela boken bra, men det där sista... Fy, vad hemskt! Och jag tyckte inte riktigt slutet var bra annars heller, tyvärr, men otroligt berörande och sorgligt!

Språket är verkligen vackert, poetiskt men ändå ungdomligt och passar in på karaktärerna. Alla karaktärer har ett eget sätt att "prata", och alla sätt är fina även om endel inte använder världens vackraste ord.

Tja, jag älskar som sagt den här serien: språket, karaktärerna, handlingen, ALLT! Lite sorgligt att jag har läst hela serien nu, jag ville inte att den skulle ta slut...

Detta är en av de bästa serierna jag läst - läs den, annars missar man verkligen något!

Minnesvärt citat:
"Cole lyfte händerna från biltaket och hans dimmiga fingeravtryck löstes upp på ett ögonblick. "Vi lyssnar alltid på dig, Sam." Han hoppade ner på asfalten. "Det är bara det att du inte alltid pratar med oss.""

"Det är svårare, tänkte jag, att se någon annan lida än att göra det själv."

Bokens första mening:
Jag kan var så tyst, så tyst.

Bästa och mest intressanta karaktär:
Sam, Cole och Beck

Saker från boken som inspirerar mig:
• Karaktärerna.
• Vargarna... Jag gillar dem mer och mer för varje bok!
• Språket, det är så otroligt fint.

1 kommentar:

  1. Jag gillade inte heller slutet... Men allt annat måste man bara älska! Synd att det inte finns fler delar i serien...

    SvaraRadera

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺