måndag 30 juli 2012

Demonprinsessan

Författare: Peter Bergting
Antal sidor: 313 st
Förlag: Semic (tusen tack för boken!)
Serie: Legenden om Morwhayle 2
Utgiven år: 2012
Originalets titel: Demonprinsessan
Genre: Fantasy

(Spoilervarning om man inte läst "Häxmästaren"!)


Malda har rest in i framtiden och sett Morwhayle lagt i ruiner, och hon har en vecka på sig att stoppa det. Men hon kan inte göra det ensam - hon måste vinna Arteils förtroende, för han är den enda hon litar på.
    Trots att Malda är en skicklig magiker krävs det fler för att stoppa Morwhayles undergång, men hur ska hon lyckas få hjälp av de som vill spärra in henne på mentalsjukhus?
    Och vem är draken som har blivit tillfångatagen?
__________________________________________________________________________

Jag tyckte mer om den här boken än den fösta! Inte för att jag inte gillade den första, det gjorde jag, men den här var ännu bättre.

Den är riktigt spännande och svår att lägga ifrån sig. Jag vet fortfarande inte riktigt var jag har Malda, och det är en av de sakerna jag gillar allra mest med serien! Hon är den intressantaste karaktären enligt mig. Karaktärerna tycker jag författaren har lyckats väldigt bra med, för de är verkligen inte förutsägbara och det finns fler än Malda som jag inte vet vad jag tycker om - är de snälla eller inte snälla, och vad räknas egentligen som "snällt"? Mysteriet med draken är en annan sak som gör boken spännande.

Den förra boken hade jag lite svårt för att se miljön i. Jag kunde inte riktigt se den framför mig. Men i den här boken kunde jag det! Det är kanske inte den mest intressanta fantasyvärld jag läst om, men intressant är den. Författaren har verkligen bra fantasi som har lyckats komma på allt!

Jag gillade verkligen den här boken och ser fram emot att få läsa trean, för slutet var otroligt spännande!

Minnesvärt citat:
Jag hittade inget speciellt.

Bokens första mening:
Det låg ett onaturligt ljus över heden, ett blekt, grågrönt sken som tog bort alla färger och gav landskapet en ny, sjuklig nyans.

Favoritkaraktär/er:
Malda

Saker från boken som inspirerar mig:
• De mystiska karaktärerna, att man inte riktigt vet vad man tycker om dem.

1 kommentar:

  1. Visst ska det bli kul att få läsa trean! Det ska verkligen bli spännande att få se vad det är för "handling" i den eftersom ettan och tvåan har olika handlingar. Och tänker man på slutet så blir det ju ännu mer spännande!

    SvaraRadera

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺