torsdag 12 juli 2012

Feber

Författare: Maggie Steifvater
Antal sidor: 268 st
Förlag: B Wahlströms
Serie: Mercy Falls vargar 2
Utgiven år: 2010, Sverige 2011
Originalets titel: Linger
Genre: Kärlek, Fantasy

(Stor spoilervarning om man inte har läst "Frost"!)


Förra året var det här vad jag ville.
Jag hade många skäl att önska att jag var en del av vargflocken bakom mitt hus.
Men nu iakttar jag inte längre vargarna och väntar på att en av dem ska komma till mig.
Istället är det vargarna som iakttar mig och väntar på att jag ska komma till dem.

Allt borde vara perfekt. Sam har klarat sig från att förvandlas hela vintern. 
    Men allt är inte perfekt. När Grace var liten blev hon biten av en varg men förvandlades aldrig, men nu verkar det som om vargen i henne håller på att ta över. Hon har otroligt hög feber och luktar varg. Kommer hon förvandlas när det blir tillräckligt kallt för det?
    Sam oroar sig hela tiden för att han bara är botad tillfälligt, och snart förvandlas till varg igen och måste lämna Grace. Och så oroar han sig förstås för att det blir Grace som lämnar honom istället... Och Becks hus, som nu har blivit hans om Beck aldrig blir människa igen. Han måste sköta om vargarna när de förvandlas igen till sommaren, och så är det två nykomlingar som han särskilt oroar sig för - trasiga Cole som vill bli varg för att glömma sig själv och vem han är och Victor som inte slutar förvandlas från varg till människa och tillbaka hela tiden.
    Ingenting är perfekt, egentligen...
_______________________________________________________________________

Den här boken levde verkligen upp till mina förväntningar! Den är en perfekt fortsättning på "Frost" och jag älskar den verkligen.

Först och främst, karaktärerna! Jag gillar verkligen Sam, han är verkligen snäll och har något speciellt som jag verkligen gillar, Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är, men något är det. Jag gillar Grace också, och hon och Sam passar verkligen ihop! Jag gillar till och med Isabel, fast hon är väldigt otrevlig, och Cole. Karaktärerna är verkligen bra alltså!

Andra saker jag gillar med boken är språket, det är verkligen vackert, och slutet. Även om det verkligen inte är lyckligt. Jag gillar idén med slutet, väldigt bra av Maggie Stiefvater! Det är fint, spännande och... Klurigt helt enkelt. Jag gillar det verkligen!

Det finns inte så mycket mer att säga om den här boken än att den är superbra, fin, världsbäst och en ny favorit! Jag älskar den!

Minnesvärt citat:
Trots att språket är väldigt fint kunde jag inte hitta något speciellt.

Bokens första mening:
Det här är berättelsen om en pojke som brukade vara varg och en flicka på väg att bli en.

Saker från boken som inspirerar mig:
• Karaktärerna.
• Slutet, jag älskar det!
• Idén med vargarna, att de är en egen sorts varulvar.


2 kommentarer:

  1. Va?! Det måste ha åkt av någonstans på vägen eller så var jag virrig och glömde bort frimärket, posten måste verkligen hata oss...
    Fick du betala ngt? :0

    SvaraRadera
  2. Tur att du inte fick betala då... Fast vem vet, det kanske kommer en räkning? :0 Du får säga till isåfall så fixar jag det eftersom det är jag som är 'skyldig'. :)

    SvaraRadera

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺