lördag 21 juli 2012

The Forest of Hands and Teeth

Författare: Carrie Ryan
Antal sidor: 310 st
Förlag: Delacorte Press Books
Serie: The Forest of Hands and Teeth 1
Utgiven år: 2009
Originalets titel: The Forest of Hands and Teeth (På svenska: De vassa tändernas skog)
Genre: Dystopi, Science fiction
Språk: Engelska

Mary lever i en by, som omges av stängsel för att hålla ute de oheliga, som hungrar efter människors kött.
    Reglerna i byn är enkla - livet i byn och sin plikt mot den och att lyssna till Systerskapets order är det enda som betyder något. Men Mary drömmer om ett liv utanför stängslet, om att få se havet och om kärleken.
   En dag kommer de oheliga igenom stängslet, och Mary och några andra flyr ut i skogen. Finns det något där utanför, liv någonstans bland all död?
_______________________________________________________________________

Det här är den första zombie-boken jag läst, och tyvärr blev jag inte så imponerad av den.

För det första gillar jag inte karaktärerna så mycket. Mary är väldigt självisk och tycker synd om sig själv hela tiden... Och hennes största dröm att få se havet tar över hennes liv lite för mycket, hon väljer det före (spoiler!) den hon älskar (slut på spoiler) och det är ju inte så smart att säga högt kanske... Nej, jag tycker inte om Mary så mycket, och det gör att jag har svårt att gilla resten av boken - för mig är huvudpersonen väldigt viktig. (Och jag irriterar mig väldigt mycket på att man aldrig får veta hur gamla personerna är. Hur gammal är Mary? Tolv? Sextiosju? Nej, jag antar att hon är i 20-årsåldern, men det hade varit lättare att föreställa sig henne om man visste hur gammal hon var.) Den enda karaktären jag verkligen gillar är hunden, Argos.

Jag gillar idén med boken, men författaren kunde ha gjort något bättre av den. Handlingen är väldigt seg! De första kapitlen går rätt snabbt att läsa men sedan går det otroligt segt innan det är spännande i typ två kapitel och så börjar det om. Och det är därför det har tagit nästan en vecka för mig att läsa ut den här boken. Trots att den är på engelska brukar det inte ta sådan lång tid! Jag gillar boken väldigt mycket på vissa ställen men för det mesta är den väldigt seg.

Jag tyckte boken var sådär helt enkelt. Själva idén är jättebra och ibland är den riktigt bra, men dåliga karaktärer och sega delar gör att jag inte gillar den så mycket tyvärr! Men jag måste säga att jag älskar både framsidan och titeln, haha. Jag tror inte jag kommer fortsätta läsa serien, eller jag vet inte... Jag är inte så sugen på det i alla fall!

Minnesvärt citat:
"I think about how we are so focused on the peril presented by the Forest that we forget that the rest of life can be just dangerous. I think about how fragile we are here - like fish in a glass bowl with darkness pressing in on every side."

"Every night I drown and every morning I wake up struggling to breathe."

Bokens första mening: 
My mother used to tell me about the ocean.

Favoritkaraktär/er:
Argos

Saker från boken som inspirerar mig:
• "Världen" den utspelar sig i.
• Titeln - väldigt lockande!

   

1 kommentar:

  1. Jag blev lite full i skratt när jag läste att den enda karaktären du verkligen gillar är en hund ;)

    SvaraRadera

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺