söndag 5 maj 2013

Tistelblomman

Författare: Amanda Hellberg
Antal sidor: 299 st
Förlag: Månpocket
Serie: Maja Grå 3 (fristående)
Utgiven år: 2012
Originalets titel: Tistelblomman
Genre: Skräck, deckare, kärlek, fantasy

Enda sedan hon var liten har Maja varit annorlunda - hon har alltid kunnat se och känna av det övernaturliga bättre än de flesta. Så när hon och Jack flyttar in i huset Tistelblomman mitt ute på skotska höglandet känner Maja av husets dragningskraft direkt. Först avfärdar hon det bara och försöker att bara ha trevligt tillsammans med Jack i deras nya hus men känslan av att något inte riktigt står rätt till växer sig bara starkare och starkare. Att grannarna viskar om huset men vägrar berätta något om det gör det inte bättre...
    När Jack åker på jobbresa blir Maja ensam i huset med sina tvivel och känslor. Då tappar hon fokus på Tistelblommans gåta - och det visar sig vara ett förskräckligt misstag...
________________________________________________________________________

Jag brukar inte läsa deckare så ofta men blev verkligen sugen på den här boken då den verkade vara en blandning mellan deckare och skräck-bok. Tyvärr tyckte jag inte den var så värst läskig, men jag tyckte mycket om den ändå!

Jag tycker författaren beskrivit allting väldigt bra! Hon lägger till små detaljer som gör att man kan se allting väldigt bra framför sig - både karaktärer och miljöer. Hon har också lyckats väldigt bra med att skriva en fristående bok, man hängde med väldigt bra fast man inte läst de första delarna. Men nu när jag läst den här blir jag sugen på att läsa de böcker som utspelar sig före och efter den här med!

Jag vet inte varför, men av någon anledning verkar jag inte tycka Amanda Hellbergs böcker är så läskiga som många säger att de är. Jag fick aldrig den här obehagliga känslan jag får av riktigt läskiga böcker, tyvärr. Jag älskar att få den känslan, så det är lite synd. Så jag skulle inte rekommendera den till någon som vill läsa något läskigt, men eftersom så många verkar tycka författarens böcker är i alla fall lite läskiga så kan man nog tycka den är läskig ändå, haha.

Jag gillade att man drogs in i boken direkt - när man väl börjat läsa var det svårt att sluta. Boken var också väldigt snabb och lätt-läst. Något jag däremot inte gillade var slutet - det kändes lite hastigt, lite ofärdigt, precis som i boken "Jag väntar under mossan" av samma författare. Det förstörde boken lite, för jag tyckte det var lite för konstigt och... Jag gillade det inte riktigt, helt enkelt. Det var inte så trovärdigt.

Jag tycker om själva berättelsen, den är kanske inte så jättespeciell men tycker idén med ett mystiskt hus är bra. Amanda Hellberg har också skrivit den på ett bra och hyfsat originellt sätt. Jag gillar också att hon blandat in lite relationsproblem i boken, de tillsammans med själva deckargåtan gör att boken aldrig blir tråkig. Sedan måste jag bara nämna att omslaget är hur snyggt sin helst!

Så - en bok som är bra, men kanske inte fantastisk. Jag rekommenderar den i alla fall! :)

Minnesvärt citat:
Hittade tyvärr inget ;)

Bokens första mening:
Pojken heter Kaleb och idag är den sista dagen av hans barndom.

Favoritkaraktär/er:
Maja

Saker från boken som inspirerar mig:
• Beskrivningarna!
• Omslaget... ;)


1 kommentar:

  1. Vad bra att du tyckte om den i alla fall, tänkte att du kanske skulle gilla den. Varsågod, haha!!♥

    SvaraRadera

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺