söndag 26 maj 2013

Asunder

Författare: Jodi Meadows
Antal sidor: 406 st
Förlag: Katherine Tegen Books
Serie: Newsoul 2
Utgiven år: 2013
Originalets titel: Asunder
Genre: Dystopi, science fiction
Språk: Engelska

(Spoilervarning om man inte läst "Incarnate"!)

En del av människorna i Heart ger Ana skulden för att "newsouls" föds istället för att någon återföds. Ana har alltid varit ensam, den enda nya, och nu när det kommer fler som hon känner hon att hon måste beskydda dem - rädda dem från alla de som vill dem illa.
    När Sylph beter sig annorlunda mot Ana än mot andra börjar fler och fler människor bli aggressiva och Ana måste stå upp för sig själv samtidigt som hon måste ta reda på sanningen om återuppståndelsen - och skyddar alla nya själar från människornas ilska och rädsla. 
_____________________________________________________________________

Då jag blev väldigt positivt överraskad av "Incarnate", som jag inte hade några förväntningar på men älskade, var mina förväntningar rätt höga när jag äntligen började läsa "Asunder". Den var inte riktigt lika bra som "Incarnate", men bra var den absolut!

Jag älskar verkligen dystopivärlden i den här serien, idén med att alla återföds är fantastisk. Man kan inte låta bli att fundera över hur det skulle vara om det faktiskt var så - hur skulle vår tidsuppfattning vara då? Det som vi tycker är länge måste ju vara jättekort tid för dem som levt hur länge som helst. Författaren ger verkligen läsaren en lite hissnande känsla när man läser om hur länge de flesta karaktärerna levt och känt varandra - hon beskriver det verkligen bra. Det är väldigt intressant att läsa om hur Ana känner sig bland folk som känt varandra så länge. Just hur alla reagerar mot "newsouls" känns också väldigt trovärdigt, särskilt när man läst den här boken i serien. 

Tempot är rätt långsamt i början och det var anledningen till att "Incarnate" var lite bättre än den här boken. Men precis som i ettan händer det en massa saker i slutet - och då är det omöjligt att sluta läsa och sidorna bara flyger fram. Jag blev verkligen förvånad vid flera tillfällen och älskade att få svar på en del frågor. Nu vet jag inte hur jag ska kunna överleva att vänta på fortsättningen...

I min recension av "Incarnate" skrev jag att jag verkligen gillade Ana som karaktär, och att en av anledningarna till att jag gjorde det var att hon var precis lagom smart - hon förstod inte saker femtio sidor efter läsaren men inte heller alldeles för snabbt. Jag älskar att man verkligen fick se hur hon utvecklades till en ännu bättre och starkare karaktär och att det kändes så himla realistiskt. Man fick också läsa mer om Ana och Sams relation och det var en perfekt blandning med alla andra frågor och mysterium. Det kom med en ny karaktär i boken också, Cris, som jag verkligen tyckte om. Hans roll i berättelsen var väldigt intressant, både det som hänt innan "Asunder" utspelades och hans roll i själva boken.

Precis som i första boken fick man en annorlunda och väldigt mystisk känsla när man läste som gjorde att man inte ville sluta läsa utan bara stanna kvar i Jodi Meadows värld för alltid. Man kan se allting så tydligt framför sig och man vill bara veta mer och mer. Idén med den här boken är så bra att man nästan blir avundsjuk. Meadows är verkligen en väldigt skicklig författare!

Älskar att musik har en stor del i boken. För de som gillar och särskilt för de som spelar musik gör det att boken blir lite extra bra. Sedan hade inte Sam varit en så intressant karaktär utan musiken, om han inte varit kompositör och musiker hade han varit ganska platt som karaktär.

Sedan måste jag bara säga att omslaget är otroligt fint. Jag brukar inte gilla omslag med människor på särskilt ofta, och särskilt inte närbilder, men det är något med det här omslaget som är så himla... Fångande. Det passar in på boken på något sätt och färgerna är helt underbara.

Så - jag rekommenderar verkligen den här boken. Den var snäppet sämre än ettan men fortfarande väldigt bra! :D

Minnesvärt citat:
"I couldn't feel the same pain he did. That didn't make me care any less, though."

"Sometimes good things come from unexpected places."

Bokens första mening:
My life was a mistake.

Favoritkaraktär/er: 
Ana, Sam och Cris

Saker från boken som inspirerar mig:
• Handlingen, jag fattar inte att man kan komma på något så bra.
• Anas karaktärsutveckling!
• Att den handlar så mycket om musik - jag älskar nästan alltid böcker som handlar om antingen böcker eller musik.
• Framsidan... XD


2 kommentarer:

  1. Har taggat dig att göra Big Books Tag/Tegelstenstaggen: http://boklyckan.blogspot.se/2013/05/big-books-tagtegelstenstaggen.html ^^ <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har taggat dig (igen) att göra 5 Books To Movies-Tag: http://boklyckan.blogspot.se/2013/05/5-books-to-movies-tag.html ^^ <3

      Radera

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺