lördag 1 december 2012

1:a december 2012

Idag är det alltså första december, och dags för första julkalender-inlägget! :D Dessutom har jag fixat en ny design här på bloggen! Headern gjorde jag i gimp för första gången, och det gick faktiskt hyfsat bra :)

Dagens bok:

Det är så logiskt alla fattar utom du - Lisa Bjärbo

Handling: Bokens huvudpersoner heter Ester och Johan och man får läsa ur bådas perspektiv. De har varit bästa vänner så länge de kan minnas och Johan har varit kär i Ester i fyra år - sedan de var tolv, nu är de sexton. Ändå har han stått ut när Ester pratat om sina kärleksintressen och pojkvänner. Men snart står han inte ut längre - han kommer explodera om han inte säger något till henne. Men hur berättar man något sådant utan att förstöra deras vänskap?

Omdöme: Det var ett tag sedan jag läste den här boken nu, men jag kommer ihåg att jag gillade den väldigt mycket (och jag har läst den minst två gånger). Det allra bästa med boken är språket - precis som i "Allt jag säger är sant" av samma författare är det fint, enkelt och ungdomligt. En annan sak jag gillar är att boken utspelar sig i Växjö, så jag har varit på ställena boken utspelar sig på :)

Vad jag vill tacka den här boken för: Att den fick mig att tänka mer på språket i böcker - att det kan vara helt olika i olika böcker men fortfarande lika bra fast på olika sätt. Och att det kan vara lika bra som i den här boken. Den fick mig också att komma på att jag verkligen gillar när man får läsa ur två olika personers perspektiv.

.Ebbas julkalenderutmaning:


Ha ha ha!!!
              En bok som har fått dig att rulla runt på golvet av skratt.





mycket har jag faktiskt aldrig skrattat åt en bok ;) Men en av de böckerna jag skrattat mest åt är "Själlös" av Gail Carriger (recension 
här). Bara efter de första sidorna sitter man och gapskrattar - jag skojar inte! Här är de allra roligaste citaten från boken (skrattar bara av att tänka på dem):


""Jag kanske skulle kunna vara tillsammans med lord Akeldama vid fullmåne?"
Earlen såg mordisk ut.
"Jag är säker på att han skulle vara till stor hjälp om det blev bråk. Han kan överösa era anfallare med obönhörligt smicker tills de ger upp.""

"Hon visste inte riktigt vad det sade om henne att hon tyckte att det kändes väldigt tryggt att se en jättelik varg, med gyllene och grå strimmor i den bruna pälsen, tassa av och an i gränden nedanför hennes sovrum."

""Och jag tycker att felfri skönhet är kolossalt tråkigt. Tycker inte ni det?" han kysste henne på näsan igen.
Alexia kunde inte låta bli. Hon drog sig undan en aning och tittade på honom uppifrån och ner. "Tydligen.""

"Earlen skulle just gripa in, men hejdade sig sedan tvärt och tittade ner på henne. "Är jag det?"
"Är du vad?" Hon kikade frågande upp på honom genom sitt trassliga hår. Hon tänkte minsann inte göra det lätt för honom.
"Din käraste?"
"Tja, du är varulv, skotte, naken och nedsmord med blod, och jag håller dig ändå i handen.""

2 kommentarer:

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺