söndag 2 december 2012

2:a december 2012


Glad första advent allihop! Hoppas alla har/kommer ha en lika bra dag som jag :) 

Dagens bok:

Den långa flykten - Richard Adams

Handling: Boken handlar kort och gott om en flock kaniner som tvingas flytta från sina hem på grund av människor. De ger sig iväg för att hitta ett nytt hem. Det är en äventyrsbok och trots att det kanske verkar barnsligt att läsa om kaniner är den inte det minsta barnslig - tvärt om!

Omdöme: Det var länge sedan jag läste den här boken nu, men jag är säker på att jag fortfarande älskar den. Berättelsen är fin, spännande och verkligen unik! Det är en bok med kaniner i huvudrollerna för vuxna, och den är inte det minsta barnslig - jag beundrar verkligen författaren för att han lyckades skriva den här boken så fantastiskt bra. Rekommenderas till alla - låt inte faktumet att den har kaniner i huvudrollen avskräcka er, för det är just det som gör boken så bra! :D

Vad jag vill tacka den här boken för: Att det var den som fick mig att förstå att en bok kan vara bra trots att den är gammal och texten är jätteliten. Jag gick nog i ettan/tvåan när jag läste den, kommer fortfarande ihåg hur förvånade alla var när jag läste den (342 sidor, vuxenbok (som visserligen funkar för alla men ändå) och väldigt liten text) medan de andra i klassen läste LasseMaja ;D

.Ebbas julkalenderutmaning:

En bok du har gråtit floder över.

Jag gråter i princip aldrig till böcker, men "Revolt", "Harry Potter och Fenixorden", "Harry Potter och Halvblodsprinsen" och "Harry Potter och Dödsrelikerna"... När ens kanske absoluta favoritkaraktärer dör kan man faktiskt inte låta bli att gråta. Blir ledsen bara av att tänka på det som händer... Och jag kommer aldrig glömma känslan man hade första gången man läste det som hände. Man trodde inte det var sant. Det måste vara fel. det är bara på låtsas på något sätt. Och jag kommer inte heller glömma känslan man har när man läser det en gång till och hoppas på att det ska sluta annorlunda...

2 kommentarer:

  1. hejsan hoppsan!!! jag tycker du ska läsa "Edward Tulanes fantastiska resa" av Kate Dicamillo. den grät jag floder över...

    SvaraRadera
  2. Jag grät också när jag läste Harry Potter och fenoxorden... Det var ju så sorgligt! Hatade J.K Rowling då. Måste läsa det flera gånger om för att förstå... men egentligen var det nog nästan det som gjorde att jag har just den som favorit i Harry Potter-serien.:) Och Dumbledores arme´.:)Fast ännu mer än jag grät i den, så grät jag när jag läste "min syster är i tusen bitar". Jag älskar den boken. Rekommenderar den verkligen!

    SvaraRadera

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺