lördag 8 december 2012

8:e december 2012

Idag har varit en bra dag. Jag har bland annat sett på Harry Potter and the Deathly Hallows Part 2, Downton Abbey och Friday Night Dinner - och det kan inte bli något annat än bra :D

Hugo och Josefin - Maria Gripe

Handling: Josefin bor i prästgården. Hon är sladdbarn och väldigt ensam eftersom hennes syskon är äldre. Hon lever i sina egna fantasier och kan inte förstå sig på de vuxna.
    Hugo är också annorlunda, men till skillnad från Josefin bryr han sig inte alls om vad andra tycker om honom. Och det är det som är skillnaden mellan dem tänker Josefin - för att få vänner måste man antingen vara helt olik alla andra, som Hugo, eller så måste man vara precis som alla andra. Inte bara nästan lik alla andra, som Josefin.

Omdöme: När jag var liten läste jag den här boken hela tiden. Läste den om och om igen ett tag. När jag inte läste den pärm till pärm slog jag bara upp en sida i den tills jag kom till en början på ett kapitel och sedan läste jag det kapitlet. Nu var det år sedan jag läste den men förr älskade jag den verkligen! Kommer fortfarande ihåg en massa detaljer från den...

Vad jag vill tacka den här boken för: Även den här boken fick mig att älska läsning mer än jag redan gjorde. Dessutom tror jag att den hjälpte mig att läsa lite snabbare eftersom jag läste den så mycket :)



.Ebbas julkalenderutmaning:


Bästa kvinnliga karaktär i en bok
Svår fråga, jag gillar mest killkaraktärer... ;) Men älskar ju verkligen Hermione Granger, så det får bli hon! Jag kan relatera till henne, hon är smart, modig, snäll och... Fantastisk helt enkelt!

2 kommentarer:

  1. Brukar du också kolla på Downton Abbey? :)

    SvaraRadera
  2. Sv: Det visste jag inte, hur länge har du gjort det? Du kanske minns att jag en gång skrev ett inlägg om Downton Abbey :)

    SvaraRadera

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺