lördag 22 december 2012

22:e december 2012

Som en del redan vet så har jag ett hemligt bokprojekt på gång. Det är nämligen så att jag ska åka hem till Alba den 27-28 december! :D Vi ska byta julklappar (såklart innehåller de böcker) och sedan har vi lite hemliga projekt på gång. Ska bli så otroligt kul! :D
    Och nu är det bara en dag kvar innan julafton... herregud. Blev klar med julklapparna idag, har klätt granen och har planerat ett kul inlägg som kommer komma upp på julafton!

Princess Mononoke - Hayao Miyazaki

Handling: Efter att ha räddat sin hemby från en attack av en demon ser den unge Ashitaka hur något som liknar svarta tentakler virvlar längs hans arm. Under kampen har han själv blivit drabbad av samma förbannelse som drabbat den vildsvinsgud som utförde attacken. Han går till byns visaste kvinna och frågar henne om råd. Hon säger att förbannelsen kommer sprida sig till hela hans kropp så småningom. Om han känner hat eller vrede kommer förbannelsen ge honom övernaturliga krafter men det kommer också göra så den sprider sig snabbare. Hon kan inte hjälpa honom att bryta förbannelsen men råder honom att gå mot väster och söka efter botemedel där eftersom vildsvinsguden kom från därifrån. 
    
Omdöme: Det var väldigt länge sedan jag såg den här filmen nu men jag minns att jag tyckte mycket om den. Det jag kommer ihåg allra mest är att jag älskade bilderna - den är otroligt fint ritad! Men jag minns också att den var väldigt spännande och bra.
    Jag har filmen på japanska med engelsk text men nu finns den även med svensk text!

.Ebba la bara ut svaret på gåtan idag, och det var Dumbledore. :)

1 kommentar:

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺