onsdag 12 september 2012

Utan djur så DÖR jag!

Författare: Siri Spont
Antal sidor: 136 st
Förlag: Rabén & Sjögren
Serie: Del ett i en trilogi
Utgiven år: 2011
Originalets titel: Utan djur så DÖR jag!
Genre: Vänskap

Tilda bor på landet och älskar djur. Hon och hennes bästa vän Thea fick en varsin kanin för några år sedan och eftersom kaninerna verkar tycka det är så kul att para sig brukar Thea och Tilda låta dem göra det - rätt ofta. Därför brukar kaninerna få ungar lite hela tiden - och nu säger Theas och Tildas föräldrar att de inte kan behålla kaninerna själva mer, utan måste hitta någon att sälja och ge bort dem till. Men hur ska det gå när man bor på landet och så himla långt bort från allting?
    Dessutom börjar Thea vara mer och mer med Elin, den "mogna" och "populära" tjejen i klassen...
_________________________________________________________________________

Den här boken är väldigt lättläst och inte riktigt en sådan bok jag brukar läsa. En kompis rekommenderade den till mig så jag hade inte låtit den få följa med mig hem från biblioteket om hon inte hade gjort det. Och vad tyckte jag, då?

Inte så speciell. En rätt så normal och inte så utstickande bok för de som läser böcker för de i... 10-12- årsåldern någonting skulle jag tro. Boken sticker ut lite för lite för att den skulle bli riktigt bra. Vänskapsproblem har man ju liksom läst om förr, och det är ett väldigt vanligt bok-vänskapsproblem dessutom... Huvudpersonen tycker jag är lite jobbig men ändå helt okej. Men jag förstår inte varför hon förlåter Thea..? det kanske är jag som är elak, men jag hade nog haft svårt att fortsätta vara med henne när hon visar vem hon egentligen är. Visst, hon blir bättre, men jag skulle ha svårt att lita på en sådan person och det gör att jag har svårt att känna igen mig i huvudpersonen. Men ändå var det något med berättelsen som gjorde den lite bra ändå - den var svår att släppa till exempel.

Det enda lite speciella med den här boken är att det finns roliga listor innan varje kapitel. Det gör att man får lära känna huvudpersonen mer och jag tycker verkligen det är en bra idé! Annars är det en bra slöläsningsbok om man är trött och bara vill ha något enkelt att läsa. Ingen bok jag rekommenderar, men för yngre barn som gillar enkla och "normala" saker är den nog perfekt! Inte riktigt min typ av bok bara ;)

Minnesvärt citat:
Hittade inget speciellt...

Bokens första mening:
- Tilda, kommer du hit?

Favoritkaraktär:
Djuren!

Saker från boken som inspirerar mig:
Listorna i början av varje kapitel!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺