fredag 28 september 2012

Andens kraft

Författare: Richelle Mead
Antal sidor: 521 st
Förlag: Bonnier Carlsen
Serie: Vampire Academy 5
Utgiven år: 2010
Originalets titel: Spirit Bound
Genre: Vampyrer, kärlek, fantasy

(Spoilervarning om man inte läst de tidigare delarna i Vampire Academy-serien!)

Om det fanns ett sätt att rädda Dimitri på - skulle Rose försöka även om hon skulle vara tvungen att hjälpa den brottsling som torterat Lissa ur fängelset?
    Ja, det skulle hon. När Rose får reda på att det finns en person som har gjort en strigoi levande igen bestämmer hon sig för att hjälpa Viktor Dashkov att fly ur fängelset, för han är den enda som känner personen som gjorde det.
    Men kan ens Rose, som är väldigt bra på de flesta olagliga saker, lyckas hjälpa en fånge att rymma ur ett fängelse som det Viktor Dashkov sitter inlåst i?
_________________________________________________________________________

Herre gud. Spännande räcker inte för att beskriva den här boken. Den har en otrolig fart - men det går aldrig för fort för att man ska kunna hänga med. Istället går det så fort så boken blir omöjlig att släppa.

Boken innehåller spänning, kärlek, vänskap, bråk, action, äventyr och allt annat som en bra bok behöver innehålla. Karaktärerna är fortfarande helt fantastiska och Rose kommentarer beundrar jag verkligen - jag är bra på att komma på bra saker att säga men jag kommer på dem efteråt, medan Rose vet precis vad hon ska säga vid rätt tillfälle. Dessutom säger hon vad hon tycker och står för det  hon tycker är rätt. Hon kan vara våldsam och olaglig, visst, men hon bryr sig om de hon älskar och gör i princip vad som helst för dem (som man förstår i den här boken).

Jag har nog inte läst någon bok med mer färgstarka karaktärer än i den här. Rose är Rose och man märker henne på varenda sida - jag skulle kunna läsa en sida ur någon bok i den här serien där det inte nämns några namn och direkt kunna säga att det är en Vampire Academy-bok och det är helt och hållet Roses förtjänst - hennes tankar är så hon på något sätt. Dimitri är en underbar karaktär som jag inte förstår hur man inte skulle kunna tycka om trots det som hänt, Lissa är otroligt snäll och underbar men ändå trovärdig och Adrian är Adrian (ni som har läst om honom vet vad jag menar). Jag beundrar verkligen författarens sätt att beskriva karaktärer!

Något som är speciellt med just den här boken i serien, då? Slutet. Det är helt otroligt spännande och... Hemskt, fel och rätt. Jag älskar och hatar det - och den känslan är fantastisk, precis så ska det kännas när man läst ut en bok i en serie! Nä nu kan jag inte skriva mer, för jag ska börja läsa i den sista delen (!).

Minnesvärt citat:
"VARNING - NI ÄR NU PÅ VÄG IN I CELLAVDELNINGEN (FÖR KRIMINELLA FÅNGAR). Det tyckte jag var en märklig formulering. Var inte alla fångar här kriminella?"

Bokens första mening:
Det är en stor skillnad mellan hotbrev och kärleksbrev - även om personen som skriver hotbreven faktiskt påstår sig älska en.

Favoritkaraktär/er:
Rose och Dimitri

Saker från boken som inspirerar mig:
Karaktärerna!
• Slutet.
• Att de är så bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺