torsdag 16 augusti 2012

The Perks of Being a Wallflower

Författare: Stephen Chbosky
Antal sidor: 231 st
Förlag: Pocket Books
Serie: -
Utgiven år: 1999
Originalets titel: The Perks of Being a Wallflower
Genre: Vänskap, kärlek, brevroman
Språk: Engelska

Charlie är blyg. Det är inte bara att han tycker det är jobbigt att vara bland folk, han har absolut inga vänner - alla tycker han är konstig.
     Men nu ska han börja på gymnasiet, och han vill verkligen träffa några kompisar. Men det är verkligen svårt, för som sagt tycker alla att han är konstig. Men så träffar han Sam och Patrick, som faktiskt accepterar Charlie och vill vara med honom för att han är den han är.
    Så Charlie får prova på att ha vänner, att känna sig accepterad och omtyckt, men kan allt det fantastiska vara för evigt?
_____________________________________________________________________

Som de flesta andra som har läst den här boken älskar jag den. Den är verkligen udda och liknar ingenting annat jag har läst! Charlie är verkligen en underbar karaktär (trots att jag verkligen håller med hans syster om att han inte borde röka) - han lägger märke till så otroligt många detaljer inga andra tänker på och tänker på ett helt annat sätt. Det är otroligt intressant att läsa ur hans synvinkel.  Det är inte många karaktärer som är glada över att den man är kär i har en pojkvän och är glad för att den man är olyckligt kär i är glad. Som sagt är Charlie väldigt udda, men ändå är han det inte... Jag kan inte förklara det, han är en "wallflower" helt enkelt!

Handlingen är också... Udda. Positivt udda. Den är skriven i brevform, Charlie skriver brev till någon han kallar "dear friend" och berättar om sitt liv för att han tror att den personen ska förstå. När jag började läsa hade jag ingen aning om att boken var skriven i brevform, så jag blev rätt chockad... Men det är otroligt skickligt av en författare att skriva en bok i brevform, för det kan inte vara helt enkelt att få med allt på samma sätt. Och ja, jag gillar verkligen att boken är skriven som den är!

Det är rätt svårt att beskriva den här boken, för den handlar om så otroligt mycket. Det känns som att man får kliva in i Charlies värld en liten stund när man läser, och när den tar slut känns det konstigt för man vill liksom stanna där. Boken är bra beskriven, har ett fint språk, är rolig, sorglig, tänkvärd och jättebra. Jag kan alltså inte beskriva den, så ni får... Läsa den själva. Ni kommer inte ångra er!

Minnesvärt citat:
"And in that moment, I swear we were infinite."

Bokens första mening:
Dear friend,
    I am writing to you because she said you listen and understand and didn't try to sleep with that person at that party even tough you could have."

Favoritkaraktär/er:
Charlie

Saker från boken som inspirerar mig:
• Charlie, han är verkligen en intressant och bra karaktär.
• Handlingen, den är udda men jättebra! 

6 kommentarer:

  1. Hejhej, vilken är den senaste boken du läst??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den senaste jag läste ut var The Perks of Being a Wallflower, men den jag senast läste i var I'd Tell You I Love You, But Then I'd Have To Kill You! :)

      Radera
  2. SV: Ja nu är den inte lika suddig :)

    SvaraRadera
  3. SV: Så blir det för mig också... Det är väldigt irriterande,men det finns väl inte mycket att göra åt det :/ Vilket program använder du för att fixa dina headers? :)

    SvaraRadera
  4. Sv: Ja verkligen!

    vill med läsa denna boken!

    SvaraRadera

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺