söndag 12 augusti 2012

I Heart You, You Haunt Me

Författare: Lisa Schroeder
Antal sidor: 226 st
Förlag: Simon Pulse
Serie: -
Utgiven år: 2008
Originalets titel: I Heart You, You Haunt Me
Genre: Kärlek, livsöde
Språk: Engelska

Avas pojkvän Jackson är död. Men nu har han kommit tillbaka till henne från de döda.
    Hon kan inte röra eller se honom, förutom i hennes drömmar.
    Hon kan inte höra honom, bara hans röst som en viskning i hennes huvud.
    Det kanske låter som att Ava är galen, men det är hon inte. Hon vet att Jackson är där.
    Att han har kommit tillbaka till henne från de döda visar att kärlek inte har några gränser.
________________________________________________________________________

Den här boken är verkligen otroligt fin, berörande och sorglig! Jag kunde inte sluta läsa när jag börjat, och eftersom boken är skriven i diktform gick det snabbt att läsa ut den. Att man inte fick veta hur Jackson dog direkt gjorde att man ville läsa vidare för att få veta!

Språket är verkligen otroligt fint! Boken är ju som sagt skriven i diktform, och varenda dikt i boken är otroligt fin. Författaren har verkligen ett otroligt språk, och den här var nog den lättaste engelska bok jag läst - språket passar till berättelsen, det var knappt ett enda ord jag inte förstod och trots att det var så otroligt poetiskt var det inte svårt att hänga med i handlingen. Något jag älskar är att författaren har gett varje kapitel, eller egentligen dikt, ett namn som verkligen passar in på kapitlet/dikten.

Det finns inte med så många beskrivningar i boken, tillexempel står det inte hur Ava ser ut, men jag kan ändå se henne tydligt framför mig. Jag kan se alla karaktärer och platser framför mig, så trots att författaren inte beskriver så mycket är hennes språk så beskrivande så man ser allt framför sig ändå.

Detta är som sagt en väldigt bra och fin bok. Den berörde verkligen, hela boken var sorglig, och man tycker verkligen synd om karaktärerna när man läser!

Minnesvärt citat:
"Memories might keep him alive.

But they might
kill
me."

"We loved
sitting
and talking
and making
beautiful jewelry
together.

We sold our creations
to the kids in the neighborhood.
My dad called us little entrepreneurs".
I called us best friends.

Bokens första mening:
I've never been
to a funeral
until today.

Favoritkaraktär/er:
    Ava

Saker från boken som inspirerar mig:
• Det fina språket!
• Att den är så sorglig, berörande och fin.

1 kommentar:

  1. Vill jättegärna läsa denna, läste hennes Far form you förra månaden och älskade den.

    Som du säger så är det lite text och beskrivningar men men ser ändå allt glasklart framför sig. Tycker det är coolt ^^

    SvaraRadera

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺