tisdag 31 december 2013

Sammanfattning av 2013

Nu har det gått ett helt år sedan jag skrev ett sådant här inlägg senast. Det känns verkligen som att tiden går snabbare och snabbare - det var ju nyss nyår förra gången? I alla fall - jag har haft ett bra år på många sätt, och även om jag inte har haft jättemycket tid till läsning och bloggning är jag ändå väldigt nöjd!

               Lite bokrelaterade saker som hänt under året:

Alba kom och hälsade på mig i tre dagar i somras! Det är verkligen hur kul som helst att träffa andra som älskar böcker lika mycket som jag, och Alba och jag har alltid lika roligt ihop <3
• Bokmässan 2013 förstås! Jag köpte en massa böcker och träffade andra bokbloggare och hade det minst lika kul som förra året.
• Jag skrev 50.000 ord under bara en månad - jag deltog alltså i NaNoWriMo. Det är det allra bästa jag gjort någonsin när det gäller skrivande, och trots att det tog mycket tid ångrar jag det verkligen inte. Det är verkligen häftigt att ha skrivit så mycket och kunna se tillbaka på det sedan, och jag vill definitivt vara med nästa år igen!
• Jag har köpt en massa böcker, hehe. Men jag har faktiskt också lyckats väldigt bra med att inte låna för många böcker utan istället läst mina egna (trots att jag nu har ungefär 30 stycken olästa i bokhyllan…) :)
• Jag såg midnattspremiären av Catching Fire! En av de bästa nätterna någonsin <3
• Jag har läst exakt 100 böcker! Inte jättemånga för att vara jag, men med tanke på hur mycket tid jag har varit tvungen att lägga på skolan är jag väldigt nöjd.

                               En bokenkät om årets läsande:


Årets sorgligaste bok: "Morgon i Jenin" av Susan Abulhawa, "Edward Tulanes fantastiska resa" av Kate DiCamillo, "Och bergen svarade" av Khaled Hosseini, "Allegiant" av Veronica Roth och "Låt vargarna komma" av Carol Rifka Brunt har varit de absolut sorgligaste böckerna jag läst i år.

Årets roligaste bok: "City of Bones" och "City of Ashes", för Cassandra Clare är verkligen bra på att skriva roligt!

Årets mest tänkvärda bok: "Låt vargarna komma" av Carol Rifka Brunt. Det finns inte ord för den boken.

Årets mest spännande bok: "Divergent" och "Insurgent" var verkligen helt omöjliga att sluta läsa i!

Årets läskigaste bok: "Fågelbarn" av Christin Ljungqvist var faktisk ganska läskig. Annars har jag inte läst så läskiga böcker i år.

Årets mest romantiska bok: "Lola and the Boy Next Door"… Stephanie Perkins skiver så bra, roligt och hennes böcker är både tänkvärda och romantiska på samma gång.

Årets bästa klassiker: "Wuthering Heights" - en sådan där bok alla borde läsa som verkligen inte gjorde mig besviken.

Årets överraskning: "Divergent". Den boken förändrade mitt liv och jag hade ingen aning om det när jag började läsa.

Årets besvikelse: "Beautiful Creatures" av Kami Garcia och Margaret Stohl och "Across the Universe" av Beth Revis var båda bra böcker, men jag hoppades att de skulle vara bättre och hade nog lite för höga förväntningar.

Årets bästa serie: "Divergent". Den serien har som sagt förändrat och förstört mitt liv. <3

Årets bästa uppföljare: "Insurgent" var minst lika bra och spännande som "Divergent"!

Årets bästa ensamstående bok: "Låt vargarna komma" av Carol Rifka Brunt, som är något av det bästa och vackraste jag läst.

Årets bästa avslut på en serie: "Bitterblue" - jag gillade slutet, men jag hoppas verkligen Kristin Cashore skriver minst en bok till - de finns så mycket mer jag vill veta!

Årets bästa omläsning: Vampire Academy-serien av Richelle Mead, "Sagan om konungens återkomst" av J.R.R. Tolkien, "Jellicoe Road" av Melina Marchetta, "Himlen börjar här" av Jandy Nelson och "Ibland bara måste man" av David Levithan , "Tankeläsaren" och "Monstrets dotter" av Kristin Cashore, "Jokern" av Markus Zusak… Jag har läst om rätt många av mina favoritböcker i år :)

Årets bästa författare: Definitivt Veronica Roth!

Årets bästa debut: "Divergent". (Jag läste den i år ;))

Årets finaste omslag: 


Årets favoritkaraktär: Tris, Tobias, Uriah, Christina, Toby, Finn, Bitterblue, Po, Katsa... 

Årets mest minnesvärda bok: "Låt vargarna komma". <3

Årets sämsta bok: "Glashuset" av Rachel Caine och "Det borde finnas regler" av Lina Arvidsson var verkligen inte bra…

Och så var det ju det här med nyårslöften...


• Läsa 50 böcker [✔] 
• Läsa 20 böcker på engelska [✔]
• Recensera alla böcker jag läser [✔] (Har inte riktigt recenserat alla än, men de kommer upp på bloggen inom kort!)
• Skriva upp alla böcker jag läser [✔] (Har dem på goodreads och på bloggen.)

• Läsa så många av mina olästa böcker som möjligt [✔] (Har faktiskt försökt läsa först och främst mina egna böcker i år och det har gått väldigt bra, så trots att jag har ganska många är jag nöjd!)

Och i år ska jag…

• Läsa minst 50 böcker. (Sätter mål jag vet att jag kan klara nu när skolan tar så mycket tid så man slipper känna någon press.)
• Läsa 20 böcker på engelska.
• Recensera alla böcker jag läser på bloggen.
• Avsluta första utkastet av boken jag skrev under NaNoWriMo.


Gott nytt år!

1 kommentar:

  1. Oj,100 böcker är verkligen imponerande! Jag hade också 50 böcker som mål, men föll precis på mållinjen och läste några "för få" ;)
    Gott nytt år <3

    Johanna, boksystrar

    SvaraRadera

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺