söndag 15 december 2013

Legend

Författare: Marie Lu
Antal sidor: 291
Förlag: Modernista (tack för boken!)
Serie: Legend 1
Utgiven år: 2013
Originalets titel: Legend
Genre: Dystopi

Det som en gång var USA:s västkust kallas nu Republiken, och ligger i krig med sin granne i väster. I Republiken bor June - hon kommer från en väldigt rik familj och räknas som ett militärt underbarn. På prövningen alla genomför vid 10 års ålder fick hon 1500 poäng av 1500 möjliga.
    Day kommer också från Republiken, men han har växt upp i slummen och blev underkänd på prövningen. Han är Republikens mest eftersökta brottsling och nästan hela hans familj tror att han är död, men han hjälper dem så gott han kan från skuggorna.
    En dag dödas Junes storebror och Day blir huvudmisstänkt. June bestämmer sig för att hämnas och ger sig ut och letar efter honom. Men när deras vägar korsas blir ingenting som de tänkt sig.
_____________________________________________________________________________

Jag fick hem den här boken från Modernista utan att ha en aning om vad den handlade om. Jag kände till den och visste att många gillade den, men det enda jag visste om den var att den var en dystopi. Jag läste handlingen och blev lite intresserad men inte helt såld, så jag började läsa utan några som helst förväntningar - vilket nog var bra.

Man kunde verkligen inte sluta läsa när man väl börjat. Man var fast från första sidan och ville inte sluta läsa - man ville veta hur allt hängde ihop och hur det skulle sluta. Jag läste ut boken på en dag och kunde inte sluta tänka på den när jag var tvungen att lägga den ifrån mig. Det är inte ofta man läser böcker som är så spännande, och det är kanske det allra bästa med "Legend".

Jag gillar verkligen June och Day! Day är kanske min absoluta favoritkaraktär - hans berättelse är den som är allra mest intressant, och jag längtade lite efter att få läsa ur hans perspektiv igen när hans kapitel tog slut. Men jag gillar June nästan lika mycket - hon är en stark och smart karaktär och de är båda två väldigt intressanta att läsa om. Deras berättarröster var skrivna i olika typsnitt, vilket verkligen var smart och gjorde det lite lättare att hålla isär dem.

Jag gillar även dystopivärlden, även om jag har läst om världar som är intressantare. Den är bra beskriven och jag tror den kan bli mer intressant när man läst fortsättningarna. Så världen var intressant, men kanske inte den bästa någonsin. Men jag kan fortfarande se allting väldigt tydligt framför mig, så jag måste säga att författaren är väldigt duktig på att beskriva!

Ska jag klaga på något är det nog att boken var lite förutsägbar och att jag inte känner mig jättesugen på att läsa fortsättningen. Man kunde ganska lätt lista ut vad som skulle hända, och även om boken var hur spännande som helst står inte fortsättningen högst upp på min önskelista. Jag kommer definitivt läsa den, men det skulle kunna bli en sådan där typisk bok som får stå i bokhyllan alldeles för länge trots att den visar sig vara jättebra när man väl läser den. Jag kan inte riktigt förklara varför, men kanske beror det på att slutet var ganska förutsägbart?

Jag rekommenderar den här boken till alla som vill ha något väldigt spännande med starka huvudpersoner!

Minnesvärt citat:
Jag hittade inget speciellt.

Bokens första mening:
Min mamma tror att jag är död.

Favoritkaraktär/er:
Day och June

Saker från boken som inspirerar mig:
• Att den är så himla spännande.
• Karaktärerna, särskilt Day och June!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺