måndag 23 december 2013

Nikkis dagbok #1: berättelser från ett (inte så) fantastiskt liv

Författare: Rachel Renée Russell
Antal sidor: 304 st
Förlag: Modernista (tack för boken!)
Serie: Nikkis dagbok #1
Utgiven år: 2013
Originalets titel: Dork Diaries: Tales From a Not-So-Fabulous Life
Genre: Vänskap, kärlek

Nikki ska börja åttan på en ny, snobbig skola - och istället för en iPhone får hon en dagbok av sin mamma. I dagboken skriver hon om hur det är att ha skåpet bredvid den populäraste (och elakaste) tjejen på hela skolan, McKenzie, och hur hon verkar göra sitt bästa för att skämma ut Nikki så mycket som möjligt. Konst och teckning är Nikkis stora passion i livet och när McKenzie till och med anmäler sig till skolans konsttävling avskyr Nikki henne ännu mer.
    Hon skriver också om sina två nya kompisar från biblioteket och den snygga fotografen Brandon som säkert aldrig kommer lägga märke till henne. Så nej, Nikki lyckas inte direkt komma in i det populära gänget på skolan - och kommer McKenzie någonsin sluta göra livet surt för Nikki?
___________________________________________________________________________

Om jag ska vara ärlig hade jag ingen aning om att den här boken existerade innan Modernista skickade hem den till mig. Jag gissade att den här boken skulle vara en lite tjejigare variant av Dagbok för alla mina fans, men nja, det stämde inte riktigt. Dagbok för alla mina fans är mycket, mycket roligare och skriven så man skrattar åt huvudpersonen istället för att irritera sig på den.

Det känns som att jag hört berättelsen hundra gånger förut - huvudpersonen börjar på en ny skola där det självklart finns en populär tjej som försöker förstöra så mycket som möjligt för huvudpersonen. Sedan finns det ju självklart en snygg kille som faktiskt inte faller för den populära tjejen utan för huvudpersonen istället. Bara jag som tycker det låter bekant? Nej, handlingen var verkligen inte originell, och väldigt förutsägbar.

Nikki måste vara en av de mest irriterande huvudpersonerna jag någonsin läst om. Okej, kanske inte, men väldigt irriterande i alla fall. Hon gör inget annat än att klaga och tycka synd om sig själv, och hennes största dröm verkar vara att bli populär. Hon är en väldigt platt och väldigt jobbig karaktär. Alla karaktärer är väldigt platta om jag ska vara ärlig, och det känns som om jag läst om dem en massa gånger förut.

Boken var aldrig så dålig att jag ville sluta läsa, och den var väldigt snabbläst. Men att säga att den är bra skulle vara att gå till överdrift. Den var inte långtråkig men väldigt förutsägbar, och jag gillade inte en enda av karaktärerna. Så nej, jag skulle inte rekommendera den här boken - för man kan lista ut vad som kommer hända i den genom att läsa handlingen. En ganska okej bok men inte mycket mer än så!

Minnesvärt citat:
Svårt att hitta i en bok med så mycket illustrationer!

Bokens första mening:
 Ibland undrar jag om min mamma är HJÄRNDÖD.

Favoritkaraktär/er:
Ingen om jag ska vara ärlig…

Saker från boken som inspirerar mig:
• Att den går snabbt och enkelt att läsa.


1 kommentar:

  1. Aldrig hört talas om boken men blev lite sugen, mot bibblan! xD

    Alltså, superbra beskrivningen, fattade allt men det fungerade ändå inte, suuuuuuuck! D:

    SvaraRadera

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺