torsdag 26 september 2013

Livet efter dig

Författare: Jojo Moyes
Antal sidor: 398 st
Förlag: Printz Publishing
Serie: -
Utgiven år: 2012
Originalets titel: Me Before You
Genre: Livsöde, kärlek

Louisa Clark bor hemma och försörjer sina föräldrar med lönen från caféet där hon jobbar. När caféet plötsligt läggs ner får Louisa ett nytt jobb som totalförlamade Will's "sällskapsdam".
    Will älskade livet - han var en populär, framgångsrik affärsman med toppjobb i London innan en motorcykelolycka tog ifrån honom allt. Alla hans glädjeämnen i livet, hans flickvän... Och nu tycker han inte livet är värt att leva längre.
    Lou avskyr jobbet i början - Will visar tydligt att han inte vill ha henne där och om det inte var för lönen hade hon gått därifrån direkt.
    Men sedan förändras allting - och Lou bestämmer sig för att visa Will att livet faktiskt är värt att leva.
__________________________________________________________________________

Det var mamma som rekommenderade den här boken till mig, och när jag började läsa den visste jag knappt vad den handlade om och hade inga förväntningar alls och trodde inte att den skulle vara något extra. Men den här boken överväldigade mig helt och hållet.

Den griper verkligen tag om en direkt och man kan inte låta bli att sätta sig in i huvudpersonen, Lous', liv. Man bryr sig minst lika mycket som hon om hennes problem och motgångar. Lou är verkligen en väldigt bra karaktär - sig själv och väldigt rolig. Jag älskar verkligen att läsa ur hennes perspektiv! Jag gillar Will också och tycker otroligt synd om honom. Man kan inte ens tänka sig hur hemskt det måste vara att vara förlamad och knappt kunna göra någonting själv.

Jag var absolut inte beredd på hur tänkvärd och sorglig den här boken skulle vara. Jag blev alldeles chockad när jag läste om den stora grejen som gör den här boken så speciell, för jag hade som sagt verkligen inte väntat mig det.

Hela boken är så otroligt tänkvärd. Är det som händer rätt eller fel? Det finns inte riktigt något rätt eller fel svar på den frågan. Det beror helt på vems perspektiv man ser på saken från. Men något som är säkert är att det är hur sorgligt som helst. Blir fortfarande alldeles förkrossad när jag tänker på det.

Boken är snabbläst och går framåt i ett alldeles lagom tempo - man vill aldrig sluta läsa men det händer ändå inte saker precis hela tiden, vilken tyder på att boken verkligen är bra skriven. När den är slut vill man helst att den ska fortsätta - och att allting ska bli bra. För allt blir inte bra. Det är ett perfekt slut på boken, för det gör den minnesvärd, men ändå så avskyr jag det för att det är så hemskt.

Det här är en otroligt bra, tänkvärd och otroligt sorglig bok som många, många fler borde läsa. Rekommenderar den till alla!

Minnesvärt citat:
Hela boken. Allting är roligt eller fint och minnesvärt.

Bokens första mening:
När han kliver ut ur badrummet är hon vaken.

Favoritkaraktär/er:
Louisa

Saker från boken som inspirerar mig:
• Att den är så otroligt tänkvärd och sorglig.
• Att den är helt omöjlig att glömma!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺