söndag 1 september 2013

A till Ö-undersökning

Hittade den här enkäten hos Boktycke och eftersom jag älskar enkäter kunde jag inte låta bli att göra den!

Author you’ve read the most books from: 
Jag är inte riktigt säker, men tror nog att det är J.K. Rowling - har läst åtta böcker av henne.

Best Sequel Ever:
"Catching fire", helt klart! Älskar allt med den boken så otroligt mycket, och dessutom är ju Finnick med för första gången i den. 

Currently Reading:
Ingenting för tillfället, men ska alldeles strax börja läsa "Insurgent" av Veronica Roth (fast på svenska den här gången) som är ett recensionsex från Modernista. Det kommer vara så himla kul att komma tillbaks till Veronica Roths värld, fast jag är rädd att det kommer få mig att längta ännu mer efter "Allegiant"...



Drink of Choice While Reading:
Hmm, det beror nog på vilken årstid det är. Dricker gärna varm choklad på vintern och något kallt på sommaren.

E-reader or Physical Book?
Fysisk (riktig) bok, helt klart! Har läst en e-bok en gång, "Bitterblue" av Kristin Cashore, och då läste jag den "riktiga" boken samtidigt och lästa bara e-boken på datorn när jag inte hade den riktiga boken med mig. Det känns så mycket bättre att läsa en fysisk bok och dessutom kan man inte ha e-böcker i bokhyllan. E-böcker är helt enkelt inte samma sak som en "riktig" bok.

Fictional Character You Probably Would Have Actually Dated In High School:
Ehm... Tror egentligen inte att någon vill att jag ska börja räkna upp alla fictional character-crushes jag har, men kan ta några i alla fall: Finnick (såklart) från The Hunger Games-trilogin, Jonah Griggs från Jellicoe Road, Po från "Graceling", Peeta från The Hunger Games-trilogin, St. Clair från "Anna and the French Kiss", Four från Divergent-trilogin, Jace Wayland från The Mortal Instruments, Uriah från Divergent-trilogin, Dexter, Wes och Eli från tre av Sarah Dessens böcker, Ron Weasley från Harry Potter-serien, Augustus Waters från "The Fault in Our Stars", Joe Fontaine från "Himlen börjar här"...

Glad You Gave This Book A Chance:
Brukar alltid svara samma sak på frågor som liknar den här, men säger "Tankeläsaren" av Kristin Cashore. Trodde inte att den skulle vara något speciellt, men oj så fel jag hade!


Hidden Gem Book:
"Den gröna cirkeln" av Stefan Casta, helt klart! En del har läst den men tycker det är konstigt att inte många fler har gjort det... Den är något av det mest spännande, annorlunda och läskigaste jag någonsin läst.

Important Moment in your Reading Life:
När jag startade bloggen förstås! Har fått så himla många bra vänner och boktips genom den. <3

Just Finished:
"City of Ashes" och vet inte hur jag ska kunna överleva. 



Kinds of Books You Won’t Read:
Är inte så förtjust i chic-lit där huvudpersonen är en tonårstjej som försöker få den perfekta killen och det händer massa pinsamma och jobbiga saker innan det blir värsta lyckliga slutet. Blä.

Longest Book You’ve Read:
"Harry Potter och Fenixorden" tror jag (1001 sidor).

Major book hangover because of:
"Jellicoe Road", also known as den mest underbara, fina, vackraste och sorgligaste boken någonsin. Hur ska man kunna läsa något när man precis läst den?


Number of Bookcases You Own:
En, men den är rätt stor:
(Det här är inte riktigt alla böcker, har några på andra ställen också - bland annat mina olästa.)

One Book You Have Read Multiple Times:
"Harry Potter and the Deathly Hallows" har jag tappat räkningen på hur många gånger jag läst - precis som med alla andra böcker i Harry Potter-serien.

Preferred Place To Read:
Hmm... Ute på sommaren, antingen i en hängmatta eller i en stol med huvudet i skuggan och benen i solen. När det är kallt ute är jag gärna i soffan eller sängen.

Quote that inspires you/gives you all the feels from a book you’ve read:
"Always", said Snape. 

Reading Regret:
Att jag inte läser ännu mer än vad jag gör nu. Det finns ju så himla många böcker man vill läsa!

Series You Started And Need To Finish(all books are out in series):
Delirium-trilogin av Lauren Oliver, väntar på att "Requiem" ska släppas i samma format som jag har de två första böckerna i. Hur ska jag stå ut? D:

Three of your All-Time Favorite Books:
Räknar bara med böcker som inte är med i serier: "The Fault in Our Stars", "Jellicoe Road" och "The Perks of Being a Wallflower".

Unapologetic Fangirl For:
Alla mina favoritböcker, och först och främst Harry Potter. Jag kan inte få nog av några av mina favoritböcker - kan läsa om dem hur många gånger som helst och sitter jag vid datorn eller mobilen finns det en stor chans att jag är inne på tumblr eller instagram och bara läser om /tittar på bilder på något som har med mina favoritböcker att göra. Men just nu fangirlar jag nog mest över The Mortal Instruments-serien, då jag som sagt just läst ut "City of Ashes"... <3


Very Excited For This Release More Than All The Others:
"Allegiant" såklart! Vet inte hur jag ska överleva!

Worst Bookish Habit:
Jag är helt enkelt alldeles för bra på att köpa böcker.

X Marks The Spot: Start at the top left of your shelf and pick the 27th book:
"Berättelser från Engelsfors" av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren.

Your latest book purchase:
Kolla här :D



ZZZ-snatcher book (last book that kept you up WAY late):
Det måste vara "Divergent". Kommer inte ihåg hur sent det blev, bara att det var sent... 

Ålder då du lärde dig att läsa:
Tror jag var 3-4 år :)

Äldsta boken du har läst (i originalutgivningsår):
"Förnuft och känsla" av Jane Austen kanske? Den gavs i alla fall ut 1811.

Överst i din olästa bokhög (d.v.s. vilken bok som du inte har läst innan kommer du att läsa härnäst):
Tror det blir första boken i Percy Jackson-serien, är verkligen sugen på den :)


1 kommentar:

  1. Lightning Thief, yay! :D Verkar som att det är nu alla börjar läsa fantastiska Percy Jackson-serien ;)

    SvaraRadera

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺