måndag 12 november 2012

Tag: This or That


Ljudbok eller bok i handen?
Jag har bara lyssnat på några ljudböcker, och det är Harry Potter-serien på engelska. Det är Stephen Fry som läser och han är verkligen jätteduktig! Men jag tycker ändå att vanlig bok vinner överlägset över ljudbok - det går snabbare att läsa själv och man upplever ju inte själva "läsningen" när man lyssnar på en ljudbok. Det bästa med ljudböcker är ändå att jag kan lyssna på dem när jag åker bil, är tyvärr åksjuk så kan inte läsa i bilen/bussen... (Men i tåg, konstigt nog. Och nu - tillbaka till ämnet.) Så det är det enda som är bättre med ljudböcker ;)


Pocket eller inbunden?
Inbunden - det känns så lyxigt att hålla i en "riktig" bok med pärmar! Och inbundna går inte sönder så lätt heller. Dock är ju pocketböcker billigare, men ändå... Inbundna är så snygga i bokhyllan ;) 


Påhittat eller verklighetsbaserat?
Påhittat! Verklighetsbaserat är ofta inte så spännande som påhittade böcker - just för att vårt liv oftast inte är så intressant som till exempel de som lever i en fantasyvärld's. Så jag föredrar påhittat, eftersom fantasy är min favoritgenre.

Harry Potter eller Twilight?
Det finns bara ett rätt svar på den här frågan - Harry Potter. Hur kan man inte älska de fantastiska karaktärerna, den originella och otroliga fantasyvärlden och allt annat? Jag kan läsa den serien hur många gånger som helst utan att tröttna och den berör mig lika mycket varje gång. Twilight älskade jag verkligen en gång i tiden - tills jag började bokblogga och läste om alla bokbloggare som påpekade seriens brister ;) Då började jag tänka på till exempel könsrollerna och böckerna blev inte så bra längre. Jag kommer nog alltid tycka om Twilight på något sätt, och jag beundrar Stephanie Meyer's sätt att skriva (så man inte kan sluta läsa), men sedan jag började tänka på alla brister serierna har och såg de förskräckliga filmerna har min kärlek till Twilight svalnat. Så svaret är, och kommer alltid vara, Harry Potter - det är världens bästa serie!


Fantasyvärld eller vår värld?
Vår värld med fantasyinslag! jag älskar sådana böcker, de får en att drömma om att själv få hitta något övernaturligt i vår (lite småtråkiga) värld. Men jag älskar verkligen fantasyvärldar också, det finns knappt något bättre än att drömma sig bort till en bra fantasyvärld!


Kindle, iPad eller annat?
Vanliga böcker såklart! En bok är en bok och att läsa på någon slags läsplatta är "fusk" och inte alls samma sak. Om jag ändå skulle vara tvungen att läsa på någon läsplatta skulle svaret självklart vara iPad då jag verkligen älskar Apple ;)


Låna eller köpa böcker?
Det är jättebra att man kan låna böcker, för det skulle bli väldigt dyrt om jag skulle köpa alla böcker jag vill läsa! (Det är dock en väldigt stor dröm...) Men jag vill liksom äga alla böcker jag läst, kunna läsa om mina favoritdelar i dem, se dem i min bokhylla så svaret blir att köpa trots att det kostar pengar. ;)


Bokhandlar eller online?
Visst, något av det bästa som finns är att gå runt i en bokhandel och bara titta och känna på alla böcker. Att få boken så fort man köpt den är också kul. Men känslan man får när man öppnar ett paket med efterlängtade böcker är en av de bästa som finns, så det får bli online - det är ju billigast med! ;)


Ensamstående bok eller trilogi?
Att läsa en riktigt bra ensamstående bok är perfekt, för då behöver man inte gå och längta efter nästa del. Men det får nog bli en trilogi ändå, om den är bra, för då får man mer av det goda! 


Tjock bok eller kort bok?
Det beror på hur bra den är - dåliga böcker vill man ju ska ta slut men bra böcker får gärna fortsätta i all oändlighet. Men det får bli tjocka böcker, för det är oftast något som saknas i korta böcker - hinner man få med allt viktigt på få sidor? Men annars gillar jag mellanlånga böcker på 200-300 sidor med, för då hinner man få med allt och det tar heller inte för lång tid att läsa ut. :)


Romans eller action?
Jag gillar ju blandningar... Men romans-scener kan bli fåniga, så kanske action då! Samtidigt kan ju action-scener gå för fort eller bli för mycket... Svår fråga! Men det får bli en riktigt bra, spännande och fartfylld action-scen tror jag, fast jag vill gärna ha med lite romantik i boken också för att det ska bli riktigt bra ;)


Mysa under en filt eller steka i solen?
Jag kan inte läsa i fullsol - jag föredrar att ha boken och ansiktet i skuggan men resten av kroppen i solen isåfall. Jag föredrar nog att läsa under en filt en mysig höst/vinterkväll tror jag, för på sommaren föredrar jag att läsa i skuggan ;)


Varm choklad eller latte?
Varm choklad! Det är ju något av det godaste som finns :D (Älskar all sorts choklad.) Tänk bara: man kommer in efter att ha varit ute i snön en lång stund. Man är kall och fryser om händerna. Vad finns det då som är bättre att göra än att sätta sig under en filt med en bra bok och värma händerna på en mugg varm choklad med grädde?


Läsa recension eller bilda egen uppfattning?
Jag älskar att läsa recensioner och få veta vad andra tycker om böcker, men ibland är det kul att läsa något man inte vet så mycket om och inte har så höga förväntningar på. Men jag älskar ju att läsa recensioner, så det får bli det :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺