onsdag 28 november 2012

Switched

Författare: Amanda Hocking
Antal sidor: 293 st om man inte räknar med extramaterialet, annars 335 st
Förlag: Tor books
Serie: The Trylle Trilogy 1
Utgiven år: 2010
Originalets titel: Switched
Genre: Fantasy, kärlek
Språk: Engelska

What if your entire world was built on a lie?

Wendy har vetat att hon var annorlunda sedan hon var sex år gammal. Då försökte hennes mamma döda henne med en kniv, för att hon var "inte hennes barn, utan en bortbyting". Hennes mamma har fått vård sedan dess men Wendy har inte blivit av med känslan av att hon är annorlunda. Och inte bara annorlunda för att hon har någon slags gåva som hon inte kan berätta för någon om - hon kan få folk att göra som hon vill.
    Men så dyker en mystisk kille vid namn Finn upp i Wendys skola. Han stirrar på henne hela tiden och hon undrar varför. En dag dyker han upp i hennes sovrum och äntligen får Wendy veta vem hon egentligen är - en bortbyting, som hennes så kallade mamma kallade henne. Hon är egentligen ett slags troll, en trylle, och hon hör hemma i Förening, ett ställe för sådana som hon.
    Men när hon kommer till Förening får hon veta en sak hon aldrig hade kunnat ana - hon är en prinsessa, och hon ska ta över Förening en dag. Hennes mamma, drottning Elora, är inte det minsta trevlig och klagar på allt Wendy gör. Wendy får inte heller veta allt om världen som hon fått veta att hon hör hemma i, mycket hålls hemligt och Wendy fattar inte varför. Den enda hon känner att hon kan lite på är Finn, men litar hon kanske lite för mycket på honom..?
___________________________________________________________________________

Okej, jag erkänner - jag köpte den här boken för omslagets skull. Jag visste knappt vad den handlade om när jag började läsa. Men jag hoppades innerligt att jag skulle gilla den, för de andra två böckerna i serien har också otroligt fina omslag och ryggar. Och, som tur är, jag gillar den riktigt mycket!

Jag har aldrig läst om troll på det här sättet innan, och det är nog först och främst det jag gillar med boken. Troll är något som får alldeles för lite plats i ungdomslitteratur. Annars var inte karaktärerna jättespeciella, jag gillar dem men har inte hittat någon ny favorit. Finn var snäll men lite för "vanlig", Wendy gillade jag rätt så mycket och samma sak med Tove och Willa. Elora gillar jag inte hittills, men tror att man kanske kan få se andra sidor av henne i de andra två böckerna.

Tror att endel undrar varför det tog så himla lång tid för mig att läsa ut boken, och det är inte för att den är svårläst eller seg. Skolan tar helt enkelt för mycket tid just nu :( Boken däremot är väldigt spännande och rätt snabbläst när man väl kommer igång! Det enda jag irriterade mig på var att Wendy aldrig fick reda på någonting. Vad var egentligen anledningen till det? Varför kunde de inte berätta det hon ville veta för henne? Hon skulle ju ändå bli drottning en vacker dag... Att Wendy sa ifrån lite och ville veta saker fick mig att gilla henne lite mer än vad jag hade gjort annars. En annan sak jag gillar med henne var att man kunde känna igen sig i henne, hon kändes väldigt verklig.

Men, alltså slutet... Jag vill verkligen ha fortsättningarna nu! Så jag rekommenderar verkligen den här boken, den är jättebra :D

Minnesvärt citat:
"A foolish man thinks he knows everything. A wise man knows he doesn't".

"She made it all sound a lot like high school, which would've been comforting, except I hadn't done that well at high school."

Bokens första mening:
A couple of things made that day stand out more than any other: it was my sixth birthday, and my mother was wielding a knife.

Favoritkaraktär/er:
Wendy, Willa, Tove

Saker från boken som inspirerar mig:
• Framsidan, haha ;)
• Att den handlar om troll, för det är inte många andra böcker som gör det!

2 kommentarer:

  1. Oh vill läsa, och framsidan är så sjukt snygg!

    SvaraRadera
  2. Jag gillar denna serie jättemycket! Först var jag besviken på Switched men karaktärerna utvecklades, storyn blev bättre och allting blev allmänt jättebra till slutet på serien! :D läs vidare, det kommer bli så mycket bättre! :D

    SvaraRadera

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺