onsdag 7 november 2012

En liten bokenkät såhär en onsdagskväll


Den här enkäten hittade jag någonstans på internet. :)
1. Årets bästa bok? Svår fråga! Det får nog bli "Jellicoe Road" och Vampire Academy-serien om man inte räknar med omläsningar. :)
2. Årets sämsta bok? "Message From Venus". Det finns inte ord för hur mycket jag avskyr den boken. Att jag var tvungen att läsa den gjorde inte saken bättre...
3. Den bästa bok du någonsin läst? Harry Potter-serien. Vad annars? ;)
4. Den sämsta bok du någonsin läst? "Message From Venus" här också... Usch.
5. Vad läser du just nu? "Jane Eyre" av Charlotte Bronte. Har inte kommit långt men är redan förälskad i språket!
6. Vad står på tur att läsa? "Switched" av Amanda Hocking som jag är otroligt sugen på!
7. Vad var den senaste boken du läste ut? "Dash och Lily's utmaningsbok" av Rachel Cohn och David Levithan.
8. Läser du flera böcker samtidigt eller en åt gången? Oftast en, men just nu läser jag "The Fault in Our Stars" som engelska bok (vi läser alltid lite i engelska böcker på måndagar i skolan). Jag föredrar att kunna koncentrera mig på en bok, men "The Fault in Our Stars" är ju inte direkt dålig...
9. Vilken är din favoritgenre? Fantasy, för en riktigt bra fantasybok slår allt. Men det får gärna vara lite action, kärlek, spänning och äventyr inblandat! :D
10. Vilken genre läser du inte så gärna? Svår fråga! Dåliga böcker helt enkelt? Nej men kanske för romantiska böcker med svaga tjejkaraktärer, det är inte så kul...
11. En favoritklassiker? Jag vet inte riktigt, gillar bland annat Jule Vernes böcker.
12. En bok som har överraskat dig och varför? Hungerspelen! Hade inte hört mycket om de böckerna när jag började läsa den (var inte så insatt i bokvärlden då, bara läste helt enkelt) men älskade den från första sidan. Trodde inte den skulle vara så spännande och tänkvärd och trodde definitivt inte att den skulle vara så omöjlig att sluta läsa i.
13. En bok som blev en besvikelse? Tar den senaste bok-besvikelsen jag haft - "Fyra dagar fyra nätter" av Morgan Matson. Tyckte den var otroligt seg och är inte så intresserad av USA (som typ resten av världen), så läste inte ens ut den.
14. Om du har en supertrist bok i din hand, läser du ut den ändå eller struntar du i den och tar en annan? Det beror på... Är det min egen bok läser jag oftast ut den, har jag lånat den däremot så läser jag inte ut den.
15. Vad är det som fängslar dig i en bok? Spänningen. Mysterier. Karaktärer. Att man vill veta om något kommer funka/några kommer lyckas. Språket. Känslorna.
16. Vad är det som får dig att lägga bort en bok? Om jag tycker att det bara är skräp och slöseri med tid lägger jag bort den helt enkelt. Är den långtråkig, språket är inget speciellt och karaktärerna är platta och tråkiga lägger jag bort den direkt. Andra saker som få mig att göra det är om tjejerna är alldeles för fåniga eller om någon misshandlar ett djur och det betraktas som "rätt". 
Finns det någon bok som fått dig att…
  1. …gråta? "Fatta eld" av Suzanne Colins. Ni som vet vilken som är min favoritkaraktär vet varför. "Harry Potter och Fenixorden" samt "Harry Potter och Dödsrelikerna" är också otroligt sorgliga... Det är nog bara det, gråter inte särskilt ofta.
  2. …skratta högt? "Själlös" och "Chanslös" av Gail Carriger! Älskar alla roliga dialoger och karaktärer i de böckerna.
  3. …bli arg? Samma som jag gråtit till... Varför skulle det hända?! 
  4. …må bra? Harry Potter får mig alltid att må bra. Världens bästa böcker alltså :)
  5. Var läser du helst? I soffan, i sängen eller ute någonstans en sommardag.
  6. Lånar du eller köper helst? Köpa är ju bäst, man får ju behålla böckerna... Men det är ju inte så kul att göra av med pengar även om det är värt det, hehe.
  7. Hur ser din bokhylla ut? Prydlig i bokstavsordning eller totalt kaos med böcker i tredubbla rader? Sorterad efter genre! Men den börjar vara för liten nu...
  8. Din favoritbok som barn? Harry Potter, är ju fortfarande barn... Men älskade "Adjö herr Muffin" när jag var yngre (och gör det fortfarande. Kanske världens sorgligaste bok.)
  9. Slutligen, vilket boktips vill du ge inför jul? "Tomtarnas hemligheter" av Wil Huygen Rien Poortvliet, den läser jag varje jul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺