torsdag 2 januari 2014

Topp 10 böcker från 2013

Här kommer en lista på de 10 av 100 bästa böckerna/serierna jag läste 2013:


10. "Lola and the Boy Next Door" av Stephanie Perkins
Inte riktigt lika bra som "Anna and the French Kiss", men fortfarande otroligt bra. Det finns inte många som är så bra på att skriva romantiska och fina böcker som Stephanie Perkins!


9. "Vindens skugga" & "Ängelns lek" av Carlos Ruiz Zafón
Jag har nog inte läst böcker som är så häftigt skrivna och spännande som de här två. Skulle vilja läsa om dem snart bara för att kunna veta hur allting hänger ihop från början...


8. "Wuthering Heights" av Emily Brontë
Jag vet inte ens hur jag ska beskriva den här boken - skriver mer om den i en kommande recension. Men kan säga så mycket som att den överraskade mig gång på gång och jag kommer verkligen aldrig glömma karaktärerna eller berättelsen!


7. "Ibland bara måste man" av David Levithan
En av de finaste böckerna jag läst och ett av de finaste omslagen jag sett. Helt enkelt perfekt. 


6. "Edward Tulanes fantastiska resa" av Kate DiCamillo
Är det tillåtet för en bok att vara såhär sorglig?! Jag gråter nästan aldrig till böcker men jag varnar er, om ni inte vill få hjärtat helt krossat så läs inte den här boken. (Fast den är fortfarande någon av de bästa böckerna som finns.)


5. "Morgon i Jenin" av Susan Abulhawa
Något av det verkligaste, finaste och sorgligaste jag någonsin läst. Behöver jag säga mer?


4. "City of Bones" & "City of Ashes" av Cassandra Clare
Varför har jag inte fortsatt läsa den här serien trots att jag har fortsättningarna i bokhyllan?


3. "Bitterblue" av Kristin Cashore
Åh, vad jag älskar den här serien. Slutet var helt perfekt förutom att det fortfarande finns så mycket mer man vill få reda på - så jag hoppas Kristin Cashore bestämmer sig för att skriva minst en till bok om karaktärerna!


2. "Låt vargarna komma" av Carol Rifka Brunt
Jag tror inte jag behöver skriva mer om vad jag tycker om den här boken, för alla har nog redan förstått. ♡


1. Divergent-trilogin av Veronica Roth
Den här trilogin är bland det bästa och sorgligaste jag någonsin läst. Alla MÅSTE läsa de här böckerna - fast ni kan gärna hoppa över slutet av "Allegiant", skriv ett eget och mindre sorgligt istället eller något. Nej men allvarligt talat - Veronica Roth har under det här året blivit en av mina absoluta favoritförfattare någonsin. Hennes böcker är otroligt spännande och intressanta och karaktärerna är så bra att man inte kan låta bli att hoppas att de faktiskt finns på riktigt. Absolut det bästa jag läste 2013! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺