söndag 5 januari 2014

TAG: 35 bokrelaterade frågor 2013

Har blivit taggad av Mimmi att göra den här taggen som Elvira gjort :)

1. Hur många böcker har du läst det här året?
100 st, inte så många för att vara jag… Det är helt och hållet skolans fel :(

2. Hur många sidor blev det sammanlagt?
30112 st (har inte räknat med att jag läst tex. Shaun Tan's "Ankomsten", för jag har ingen aning om hur många sidor den har, och har även läst extramaterial i vissa böcker som jag inte heller räknat med) ;)

3. De tio sämsta böckerna du läste (från sämst till mindre dålig)?
• "Mirakel" av Renate Nedregård
• "62 dagar" av Cilla Naumann
• "Glashuset" av Rachel Caine
• "Det borde finnas regler" av Lina Arvidsson
• "Raven Queen" av Pauline Francis 
• "Förlorad ängel" av Becca Fitzpatrick
• "Noras val" av Becca Fitzpatrick
• "Nikkis dagbok #1: berättelser från ett (inte så) fantastiskt liv" av Rachel Renée Russel
• "Vad min flickvän inte vet" av Sonya Sones
• "Liv & Lovisa" av Emma Granholm

Det här var de sämsta böckerna jag läste förra året, med "Mirakel" som den sämsta. 

4. De tio bästa?
Har gjort ett inlägg om det här!

5. Den sorgligaste boken du läste?
"Morgon i Jenin", "Edward Tulanes fantastiska resa", "Och bergen svarade", "Allegiant" och "Låt vargarna komma" av Carol Rifka Brunt är otroligt sorgliga allihop. Samtidigt är allihop några av de bästa, men jag vill ändå inte riktigt tänka på dem ;(

6. Den du aldrig kommer glömma?
Åh, finns så otroligt många. Men kommer aldrig glömma "Låt vargarna komma" eller Divergent-serien. <3

7. Den hemskaste (inte skrämmande, hemska, sådär hemskhemsk som Berövad t.ex.)?
"Morgon i Jenin" och "Och bergen svarade", för att de handlar om människor som har det så mycket värre än vad man själv har det och verkligen får en att tänka. (Sedan vill jag också gärna ta alla böcker där mina favoritkaraktärer dör…)

8. Den mest spännande?
Det måste nog vara "Divergent" och fortsättningen "Insurgent", kunde verkligen inte sluta läsa i den när jag väl börjat.

9. Den längsta
"Yttersta offret" av Richelle Mead är 647 sidor, så det måste vara den. (Ja, omläsningar räknas.)

10. ...och kortaste?
"Det röda trädet" och "Borttappad" av Shaun Tan som båda har 36 sidor.

11. Den med vackrast omslag (bild på omslaget)?



12. Den med fulast omslag (bild på omslaget)?
Ingen aning, men är inte så förtjust i "Fransesca"s eller "Bloodlines"s omslag. 

13. Den du kommer läsa om och om igen, och aldrig kommer tröttna på?
Om jag inte ska ta någon omläsning så… "Låt vargarna komma". Älskar allting med den så tror aldrig jag kommer tröttna.

14. Hur många av böckerna du läste var recensionsexemplar?
17 st :)

15. Hur många recenserade du?
Av recensionsexemplaren? Allihop. Av alla böcker jag läste? Har inte recenserat alla än, men kommer göra, så alla :)

16. Vilken/vilka bok/böcker gav dig inspiration till något?
Inspireras i princip av alla böcker jag läser. Nästan alla böcker innehåller någon del eller detalj jag inspireras av, eller så inspireras jag av karaktärerna, miljöerna eller skrivsättet. Så alla böcker, särskilt mina favoriter!

17. Har du sett filmatiseringen av någon av böckerna du läst det här året? Före eller efter att du läst boken?
"The Perks of Being a Wallflower" och "Catching Fire" är de enda filmatiseringarna av böcker jag läst i år som jag sett (men har sätt många fler filmatiseringar av böcker jag läst innan). Läste böckerna två och tre gånger innan jag såg filmerna ;)

18. Hur många seriealbum läste du? Vilka av dem var seriealbum på böcker (som Svindlande höjder), vilka var seriealbum till böcker (t.ex. Berättelser från Engelsfors) och vilka var helt vanliga seriealbum?
Jag har läst 5 manga, räknas det? Annars har jag läst "Berättelser från Engelsfors".

19. Hur många av böckerna kom ut det här året?
Inte en enda, har faktiskt inte läst ut någon bok i år än så länge. Men läste 6 st som kom ut 2013 tror jag, är inte riktigt säker… Sedan har jag läst ganska många fler som släppts på svenska 2013 men släpptes för första gången mycket tidigare.

20. Hur många var i pocket?
6 st om man räknar omläsningar tror jag!

21. Nån bok du ångar att du läste?
Ångrar inte att jag läser böcker även om jag ogillar dem. Jag har ju liksom läst dem då, och vet att de är bra/dåliga. 

22. En bok alla borde läsa som du läste? Precis ALLA!
"Låt vargarna komma". Kommer göra som med "Jellicoe Road" och "The Fault in Our Stars" och rekommendera den till alla jag träffar.

23. Den roligaste boken du läste?
"City of Bones" eller "City of Ashes" kanske? Har läst ganska många böcker som är rätt roliga men gillar inte att läsa komedier (säger man ens så?), så är inte riktigt säker. Böcker får gärna innehålla lite humor men brukar aldrig läsa böcker som bara är roliga hela tiden.

24. Den som var bra, men kanske var menad till yngre/äldre?
Hmm… Jag har aldrig riktigt gillat att säga att böcker är för yngre/äldre eftersom jag läste vissa ungdomsböcker när jag var i tioårsåldern, så jag tror inte jag har något svar på den.

25. Den mest hypade boken du läste?
Vet faktiskt inte riktigt ;)

26. Den du hade väldigt stora förhoppningar på, och boken överträffade?
Kan jag svara "Låt vargarna komma" igen? Ja.

27. Den du blev mest besviken på?
"Across the Universe" kanske, för den var bra men inte lika bra som jag hoppats.

28. En relativt okänd bok du läste, som fler borde läsa?
De böckerna jag tycker fler borde läsa är nog lite för kända för att jag ska kunna skriva ner dem här. Har bara läst några få "okända" böcker i år, och ingen av dem var så bra att jag tycker fler borde läsa dem.

29. Vilka fem böcker som kommer ut nästa år ser du mest framemot att läsa?
"Infinite" av Jodi Meadows, "Isla and the Happily Ever After" av Stephanie Perkins, "City of Heavenly Fire" av Cassandra Clare, "Sinner" av Maggie Stiefvater och "Silver Shadows" av Richelle Mead!

30. Vilket bokförlag tycker du är bäst?
Ingen aning - läser böcker från alla möjliga förlag så det varierar ju. Men är just nu väldigt ledsen över att X Publishing lagt ner, så om de fortfarande fanns kanske jag skulle svarat det.

31. Följdfråga: varför?
För att de har gett ut flera av mina favoritböcker och alla deras böcker är så snygga :(

32. Vilket förlag har du det här året fått mest recensionsexemplar från (om du får recensionsexemplar)?
Har fått från väldigt många olika förlag, men B. Wahlströms eller Rabén & Sjögren tror jag!

33. Vilket förlag har det utbud som passar dig bäst?
Det är väldigt olika, så har faktiskt ingen aning.

34. En bok som kom ut det här året som du inte hann läsa, men vill?
"Requiem" av Lauren Oliver kanske? Kan komma på rätt många fler än en ;)

35. Vilka tre bloggare taggar du?
Liv
Saga
Lisa

Det är alltid lika svårt när man bara ska tagga tre stycken… ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺