lördag 2 mars 2013

Korsad

Författare: Ally Condie
Antal sidor: 365 st
Förlag: Rabén & Sjögren (tack för boken!)
Serie: Matchad 2
Utgiven år: 2011
Originalets titel: Crossed
Genre: Dystopi, kärlek

(Spoilervarning om man inte läst "Matchad"!)

Cassia jobbar på ett arbetsläger men har inte gett upp hoppet om att ge sig ut i vildmarken för att hitta Ky. Så när Samfundets vakter kommer för att hämta alla avvikelser och ta ut dem till vildmarken för att lämna dem att dö bestämmer sig Cassia för att smita med.
    Hon kommer till Yttre provinserna och får veta att Ky har varit där - men att han, tillsammans med två andra pojkar, flytt till Kanjonen. Hon bestämmer sig för att ta upp jakten på honom - hon kan inte förlora honom och ge upp nu när han är så nära. 
    Cassia kommer mer och mer i kontakt med Revolten och kan inte låta bli att lockas av den. Samtidigt får hon veta att Xander har en hemlighet - kan den förändra hennes relation till Ky?
_______________________________________________________________________

Jag tyckte mycket om Matchad - till skillnad från många tyckte jag inte att den var seg utan gillade det lugna tempot. Det hände inte stora saker precis hela tiden, utan boken kändes verklighetstrogen och allting gick lagom snabbt framåt - det blev inte segt men inte heller orealistiskt. Så, vad tyckte jag om "Korsad" då? Den gjorde mig inte besviken. 

Jag gillar tempot lika mycket i den här boken. Den är inte fylld med action men är inte heller seg. Man får veta mer och mer saker och den är svår att sluta läsa i. Jag tycker handlingen går alldeles lagom fort fram, helt enkelt. Tempot passar in på boken och ger den en lite speciell stämning. Miljöbeskrivningarna är alldeles fantastiska, jag kan se allting så tydligt i huvudet så det nästan är läskigt! Dessutom är boken snabbläst, och eftersom man verkligen fastnar i den och inte kan sluta läsa läste jag ut den på två dagar.

Språket är verkligen otroligt vackert. Boken är full med fina citat och eftersom den handlar mycket om dikter, berättelser och ord finns det många fina dikter också. Man får läsa ur både Cassia's och Ky's perspektiv och jag hade inga problem med att hålla isär deras berättarröster. Ky's var mer poetisk än Cassia's men båda var otroligt fina. Jag gillar både Cassia och Ky som karaktärer och kan förstå hur båda två tänker - men undrar lite över varför Ky valde som han gjorde i slutet bara för att Cassia ville det. Hon tvingade ju inte honom till det eller så, men hon ville själv göra det, och så gjorde han det bara för att vara med henne. Hmm... Ska bli spännande att se hur det blir i sista delen! Jag är också väldigt nyfiken på Xander nu när man fått veta lite mer om honom.

Jag tycker fortfarande väldigt mycket om idén med Samfundet, även om den är hemsk (man vill ju inte direkt leva så). Jag tycker det verkar som om Ally Condie har tänkt igenom hela världen väldigt bra och ser fram emot att läsa ännu mer om den i sista boken. Det är bara en sak jag undrar - hur ska allting hinna hända? Det känns som om det är en massa saker kvar som borde hända i sista boken men har ingen aning om hur allting ska hinna hända. Men vi får se hur det blir, helt enkelt :) Ser fram emot att läsa sista boken i alla fall!

Jag gillar den här boken väldigt mycket - tempot är lagom, karaktärerna är intressanta, språket är vackert och miljöbeskrivningarna är fantastiska. Jag rekommenderar den verkligen! :)

Minnesvärt citat:
”Jag klättrar in i mörkret för dig
Väntar du bland stjärnorna på mig?”

"Men, mindes jag, det är inte du som är borta. Det är jag."

Bokens första mening:
Jag står i en flod.

Favoritkaraktär/er:
Cassia, Ky och Xander

Saker från boken som inspirerar mig:
• Att man fastnar i den och inte kan sluta läsa.
• Dystopi-världen!
• Karaktärerna, de är väldigt intressanta och jag vill veta mer om dem.
• Språket, det är så otroligt vackert!


3 kommentarer:

  1. Wow, vilken fin header! :)

    SvaraRadera
  2. Åh, vilken bra recension ^^ Ska läsa denna snart. Hoppas jag gillar den lika mycket :)

    Jättefin header, förresten! :D

    SvaraRadera

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺