onsdag 27 mars 2013

Rubinröd

Författare: Kerstin Gier
Antal sidor: 366 st
Förlag: Bonnier Carlsen
Serie: Ädelstenstrilogin 1
Utgiven år: 2009
Originalets titel: Rubinrot
Genre: Fantasy, kärlek

Sextonåriga Gwendolyn är van vid att leva i en familj med hemligheter - men hon hade aldrig kunnat tro att familjens största hemlighet var hon själv!
    Det är nämligen så att hela familjen alltid trott att det var Gwendolyns kusin, Charlotte, som ärvt genen som skulle göra så hon kunde resa tillbaka i tiden - men när Gwendolyn plötsligt befinner sig i London i en helt annat tid förstår hon att så inte är fallet. Det är hon som är rubinen som alla väntat på, och det är hon som ska fullborda cirkeln av tidsresenärer. Men hur vet Gwendolyn vilken sida hon egentligen ska stå på?
________________________________________________________________________

Den här boken hade jag hört väldigt mycket gott om, men mina förhoppningar var ändå inte skyhöga. Jag vet inte vad det var som gjorde att jag inte trodde jag skulle tycka den här boken var jättebra - jag trodde jag skulle gilla den, men kanske inte älska den - och det var nog det som gjorde att jag kunde tycka såpass mycket om den som jag gör.

Jag gillar verkligen Gwendolyns berättarröst - den är ungdomlig och rolig. Jag gillar också Gwendolyn som karaktär, hon är stark men inte kaxig. Jag gillar Gwendolyns bästa vän Leslie väldigt mycket också, och Gideon var också väldigt intressant även om jag läst om intressantare kärleksintressen! Kärleken mellan Gwendolyn och Gideon gick kanske lite för fort fram - när man tänker efter hade de i princip just träffats, även om de ogillade varandra i början.

Jag älskar verkligen början av boken, när man får kastas in i den nya världen och får läsa om Gwendolyn, hennes familj och genen som gör att man kan resa i tiden. Men mitten av boken blir tyvärr lite seg - och det är på grund av allt hemlighetsmakeri. Gwendolyn får ju inte reda på någonting! Det är så himla irriterande! Det gjorde tyvärr så att boken blev lite seg på mitten, men annars gick det rätt snabbt framåt och var inte alls segt! Boken är väldigt snabbläst, för texten är stor, Gwendolyns berättarröst är härlig och takten är (nästan alltid) snabb men inte för snabb. Jag gillar verkligen språket, för det är fint och ungdomligt - passar in på Gwendolyn helt enkelt.

Jag har inte läst många böcker om tidsresor förut så det gjorde att den här boken blev väldigt spännande. Idén med tidsresargenen är intressant och även själva mysteriet är spännande. Jag älskar att läsa om hur Gwendolyn inte vet vem hon kan lita på, för det känns så himla äkta och jag förstår verkligen varför hon tvekar! Längtar efter att få läsa hur det går och vad som egentligen är "det rätta".

Något av det bästa med boken: den utspelar sig i London. Det kan göra även den sämsta bok bra. London är en av mina absoluta favoritstäder och jag älskar att läsa böcker som utspelar sig där! Att man får läsa om staden i både då och nu-tid gör ju inte boken sämre, direkt. :D

Sammanfattningsvis tyckte jag om boken, men den är ingen ny favorit. Jag gillade den när jag läste trots det jobbiga hemlighetsmakeriet men tror inte det är en bok jag kommer minnas för alltid!

Minnesvärt citat:
"Okej, jag befann mig med andra ord i en tid då breven fortfarande levererades av brevduvor. Eller sniglar."

Bokens första mening: 
Medan hon föll ner på knä och brast i gråt såg han sig omkring åt alla håll.

Favoritkaraktär/er:
Gwendolyn och Leslie

Saker från boken som inspirerar mig:
• Att den handlar om tidsresor, för det är så intressant att läsa om!
• Att den utspelar sig i London :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺